Interaction Effect Between Temporal Proximity of Utility Value and Self-efficacy on Interest

과제 유용가치의 시간적 근접성과 자기효능감의 상호작용이 흥미에 미치는 영향

  • Published : 2014.03.30

Abstract

Two studies were conducted to investigate the interactive effect between temporal proximity of utility value and self-efficacy on situational interest and reengagement motivation. In study 1, university students were provided with either proximal or distal values of mental calculation task. Hierarchical regression analyses showed a significant interaction effect between distal utility value and high self-efficacy, indicating that distal utility value was more effective to induce situational interest and reengagement motivation for students with higher level of self-efficacy. In study 2, we replicated study 1 with high school students to investigate developmental differences and found the same results. These findings suggest that it is important to consider the level of self-efficacy and proximity of utility value in designing value intervention program.

이 연구에서는 과제의 유용가치가 상황적 흥미와 재참여 의지에 미치는 영향이 자기효능감 수준에 따라 다르게 나타나는지 살펴보고자 유용가치를 단기 유용가치(proximal utility)와 장기 유용가치(distal utility)로 각각 구분하여 비교하였다. 연구 1에서는 대학생을 대상으로 연산 과제에 대한 유용가치의 시간적 근접성과 자기효능감의 상호작용이 흥미유발에 미치는 효과를 살펴본 결과, 자기효능감이 높을수록 장기적인 유용가치가 흥미 유발에 효과적인 것으로 나타났다. 연구 2에서는 대학생과 발달적으로 차이가 있으며 학습 환경에서 수학이 필수적인 요소인 고등학생을 대상으로 교실학습 상황에서 연구를 수행하였다. 연구 결과, 대학생과 마찬가지로 자기효능감이 높을수록 장기적인 유용가치가 흥미 유발에 효과적인 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과들은 과제에 대한 상황적 흥미를 증진시키기 위해 유용가치를 제공하는 경우 시간적 근접성과 자기효능감을 함께 고려해야 한다는 점을 시사한다.

Keywords