References
- 이광오, "한글 필기행동의 연구", 한글 및 한국어 정보처리 학술발표 논문집, Vol.3, pp139-146, 1991.
- R. Plamondon and S. Srihari, "On-line and off-line handwriting recognition: A comprehensive survey, IEEE Transactions on pattern analysis and machine intelligence, Vol.22, No.1, pp.63-84, 2000. https://doi.org/10.1109/34.824821
- P. Feder and A. Majnemer, "Handwriting development, competency, and intervention," Developmental Medicine & Child Neurology, Vol.49, pp.312-317, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2007.00312.x
- W. Ong, 구술문화와 문자문화[Orality and Literacy], 이기우, 임명진 역, 서울: 문예출판사, (원전은 1982에 출판), 2003.
- Nicholas Carr, 생각하지 않는 사람들[The shallows], 최지향 역, 서울: 청림출판, (원전은 2010에 출판), 2012.
- G. Bounds, "How handwriting trains the brain," Journal of The wall street, 2010.
- 정영희, 뇌를 자극하는 손글씨의 힘, 한살림사람들, 121, 2012.
- Albertine Gaur, 문자의 역사[A history of writing], 강동일 역, 서울: 새날, 1995.
- 김영실, 함은숙, 김용림, "연령에 따른 유아의 컴퓨터쓰기와 연필쓰기", 어린이미디어연구, Vol.2, pp.1-17, 2003.
- F. Ryan, "Have computers forced handwriting out of the picture?," Journal of Education World, from http:/www.educationworld.com/a_curr/curr241.shtml, 2000.
- 최미셸, "인터넷 도구와 소프트웨어 활용 쓰기 학습", 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제3호, pp.343-348, 2013. https://doi.org/10.9728/dcs.2013.14.3.343
- 정해동, "뇌성마비 아동의 쓰기 평가 및 특성에 관한 고찰", 특수교육저널: 이론과 실천, 제5권, 제2호, pp.115-133, 2004.
- M. Anne and L. V. Jean, "Handwriting is beneficial to children's cognitive development," Journal of FYI Living, 2011.
- R. J. Peper and R. E. Meyer, "Generative effects of note-taking during science lectures," Journal of Educational Psychology, Vol.78, No.1, pp.34-38, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-0663.78.1.34
- M. L. Joanne and R. B. Keith, "Factors affecting handwriting," Journal of Family Education, 1999.
- A. Lipsett, "Emphasis on neat handwriting stifles creativity, says research," Journal of Education Guardian, Vol.12, No.14, 2007.
- 소년 한국일보, 앞서가는 우리학교 행복한 배움터: 서울 후암 초등학교, http://kids.hankooki.com/ArticleView/ArticleView.php?url=news/200809/kd2008092314330077120.htm&ver=v0022013, 2008.
- 김은영, 박승호, "노트 필기훈련이 여자대학생의 학습전략, 주의력 및 학업성취도에 미치는 효과", 한국교육심리학회: 교육심리연구, 제24권, 제3호, pp.525-543, 2010.
- 전명남, "높은 학업성취 대학생의 학습전략과 수행분석", 교육심리연구, 제17권, 제4호, pp.1-28, 2003.
- K. A. Kiewra and H. J. Fletcher, "The relationship between levels of note-taking and achievement," Human Learning, Vol.3, pp.273-280, 1984.
- S. W. Vander Stoep and P. R. Pintrich, Learning to learn: The skill and will of college success, NJ: Prentice Hall, 2007.
- Medwell, J., & Wray, D, "Handwriting: what do we know and what do we need to know?," Literacy Volume, Vol.41, pp.10-11, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1467-9345.2007.00453.x
- 권나무, "지식을 구하는 지식에 대한 고민-공책 활용이 고기 낚는 법이 될 수 있는가", 초등우리 교육, Vol.145, pp.122-124, 2002.
- V. W. Berninger and H. L. Swanson, Modifying Hayes and Flower's model of skilled writing to explain beginning and developing writing. In E. C. Butterfield & J. S. Carlson(Eds.), Children's writing: toward a process theory of the development of writing skill, Greenwich, CT: JAI, pp.31-56, 1994.
- 임지룡, "영어: 영국의 국가교육 과정에 대하여", 한국어 교육학회, pp.75-94, 2002.
- 조선일보, "글씨노트 40년 고집 한신초:아이들이 차분해져요", http://news.chosun.com/site/data/html_dir/2011/08/15/2011081500230.html, 2011.
- A. D. Sandler, T. E. Watson, M. Foot, M. D. Levine, W. I. Coleman, and S. R. Hooper, "Neurodevelopmental study of writing disorders in middle childhood," Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, Vol.13, pp.13-17, 1992.
- H. Cornhill and C. J. Smith, "Factors that relate to good and poor Handwriting," The American Journal of Occupational Therapy, Vol.50, pp.732-739, 1996. https://doi.org/10.5014/ajot.50.9.732
- 양영애, 이선명, "시지각 능력과 필기속도와의 관계", 대한건강과학학회, 제3권, 제1호, pp.46-60, 2006.
- R. Kipling, Assessment: Defining needs and problems, In D. E. Penso(Eds), Keyboard, graphic and handwriting skills: Helping people with motor disabilities. London: Chapman & Hall, pp.23-45, 1990.
- D. Thomas, First steps towards handwriting, graphic and keyboard skills. In D. E. Penso(Ed). Keyboard, graphic and handwriting skills: Helping people with motor disabilities. London: Chapman & Hall, pp.11-22, 1990.
- 유구종, 정봉숙, "쓰기활동 방법에 따른 유아의 쓰기발달과 자아개념: 컴퓨터로 쓰기와 연필로 쓰기를 중심으로", 열린유아교육연구, 제9권, 제3호, pp.119-148, 2004.
- 박한숙, "학습기술훈련프로그램의 개발: 노트 필기 기술", 부산교육학연구, 제15권, 제1호, pp.95-123, 2002.
- B. B. Armbruster, Taking notes from lectures. In R. F. Flippo and D. C. Caverly(Eds.). Handbook of college reading and study strategy research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2000.
- 이익수, "지각된 관광지 이미지가 태도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제2호, pp.423-431, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.2.423
- 이수원, "태도에서 감정과 인지성분의 측정", 심리학의 연구문제, 제3권, pp.161-191, 1988.
- 김영천, 질적연구방법론 I, 서울: 아카데미프레스, 2012.
- R. A. Krueger, "Designing and conducting focus group interviews," http://www.comm.umn.edu/-akoerner/courses/5431-S10/Krueger FocusGro upInterviews.pdf, 2002.
- K. T. Judi and P. Franklynn, Note-taking Made Easy, Contemporary Books Inc. chicago, 2003.
- 손정란, "노트 필기 전략 훈련이 학문 목적 한국어 학습자의 강의 듣기에 미치는 효과", 한국응용언어학회, 응용언어학, 제25권, 제1호, pp.1-26, 2009.
- 김춘화, "학생들의 수업필기에 중시를 돌린 소감", 중국조선어문, 제11권, pp.54-55, 2007.
- 최윤경, "인터넷 중국어 강의에서 노트 필기 과제의 효과성 검증", 한국중국어교육학회, 제17권, pp.293-311, 2013.
- 정미경, "대학생용 자기조절학습 검사도구 개발", 교육평가연구, 제18권, 제3호, pp.155-181, 2005.
- F. Pajares and G. Valiante, "Gender difference in writing motivation and achievement of middle school students: A function of gender orientation," Contemporary Educational Psychology, Vol.26, pp.366-388, 2001. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1069
- 박영민, 문광진, "중학생 쓰기 동기의 수준 및 변화 양상 분석", 한국작문학회: 작문연구, 제9권, pp.95-121, 2009.
- 이재승, 신헌재, 임천택, 전제응, "초등학생용 쓰기 동기 검사 도구 개발과 활용방안", 청람어문교육, 제34권, pp.129-159, 2006.
- 박영민, "중학생 쓰기 동기에 영향을 미치는 요인", 국어교육학회: 국어교육학연구, 제26권, pp.337-369, 2006.
- F. Pajares and G. Valiante, "Writing self-efficacy and its relation to gender, writing motivation, and writing competence: a developmental perspective," In G. Rijlaarsdam, P. Boscolo, & S. Hidi. Writing and Motivation, Oxford: Elsevier, pp.141-159, 2007.
- 곽한영, 김주영, "교칙에 대한 태도가 고등학생의 준법행위에 미치는 영향", 법교육연구, 제8권, 제1호, pp.1-30, 2013.
- S. N. Srihari, "Online and off-line handwriting recognition: a comprehensive survey," Pattern Analysis and Machine Intelligence, IEEE computer society, Vol.22, pp.63-84, 2002.
- 이광오, "한글 필기 행동의 연구", 영남대학교 인문과학연구소: 인문연구, 제15권, 제2호, pp.1-15, 1994.