DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Formative Elements in 3D Animation Character -Focusing on Characters' Visual Recognition Elements of Form through Elements of Form and Formation Method of Form-

3D 애니메이션 캐릭터의 조형성 연구 -<겨울왕국> 캐릭터를 중심으로 조형의 구성요소와 원리를 통한 시각인지요소에 관한 연구-

  • 김혜성 (평택대학교 영상디자인학과) ;
  • 성례아 (백석대학교 디자인영상학부)
  • Received : 2014.08.10
  • Accepted : 2014.09.05
  • Published : 2014.09.30

Abstract

We can anticipate that animations will form one of the axes and lead popular culture in our future visual age. Recently, research has been actively conducted, but it mainly focuses on their value in culture industry or technologies and methods of producing animations. Of course, research that deals with animation characters has constantly come out. This study focuses on the 'formative elements' of 3D animation characters and attempts differentiation from other research by inducing new logic theoretically. Being freed from the research on characters that has been merely focused on theoretical grounds, this study intends to figure out how audience that is consumers who actually get to watch and feel animations recognizes them and find out related problems and also solutions for them. In particular, this study intends to examine the formative characteristics of 3D animation characters with the characters appearing in , one of the animations that have achieved artistic value as well as commercial success. And for that, the study conducted not only literature review but various surveys and Delphi method as well. Also, the researcher devised an analysis frame to evaluate the formative elements through in-depth discussion with experts. And with this, the study created the forms such as the Elements of Form, Formation Methods of Form and Visual Recognition Elements of Form, examined how audience recognized 3D characters. The process of recognizing an image is influenced by socio-cultural environment or sex, age, and the level of knowledge differently. This was meant to investigate current visual culture and the public's perspective through characters in that represent the visual mode.

애니메이션은 미래의 영상시대에 한 축을 장식하고 대중문화를 선도할 것을 예견할 수 있다. 현재 많은 연구가 이루어지고 있는데 주로 문화산업으로서의 가치에 초점을 두거나, 애니메이션 제작기술과 방식에 관한 연구이다. 물론 애니메이션 캐릭터에 대한 연구도 끊임없이 나오고 있다. 본 연구는 3D 애니메이션 캐릭터의 '조형성'에 중점을 두었으며, 원론적인 이론에서 새로운 논리를 이끌어내어 차별화를 시도하였다. 이론적인 바탕으로만 해석되었던 캐릭터 연구에서 벗어나, 실질적으로 애니메이션을 보고, 느끼고 소비하는 관객의 입장에서 어떻게 인지되는지 파악하고 문제점들을 점검하고 나아갈 방향을 모색하고자 한다. 특히 예술적 가치와 상업적 성공을 이루어낸 애니메이션인 <겨울왕국(Frozen)>에 등장하는 캐릭터를 통하여 3D 애니메이션 캐릭터의 조형적 특성을 알아보고자 하였다. 이를 위해 문헌연구를 비롯하여 다양한 설문 조사와 델파이 분석을 시행하였다. 또한, 전문가들과 심도 깊은 논의를 통하여 조형성을 평가하기 위한 분석틀을 만들었으며, 이는 조형의 구성요소, 구성원리 및 시각인지요소 등의 형식을 구성하여 관객들이 3D 캐릭터를 어떻게 인지하는지 알아보았다. 이미지의 인지 과정은 사회 문화적 환경과 성, 나이, 지식수준 등에 따라 미치는 영향이 다르기 때문에 시각적 양식을 대표하는 <겨울왕국>의 캐릭터를 통하여 현재의 영상문화와 관객의 시각을 연구하였다.

Keywords

References

  1. 길라 발라스, 한택수 옮김, 현대미술과 색채, 궁리, 2002, p.30.
  2. 김광수.우성택, 광고학, 한나래아카데미, 1999, p.404.
  3. 김우룡, 커뮤니케이션 연구와 방법, 나남, 2008, pp.239-240.
  4. 김효일, 디지털+영상+색채, 한국학술정보, 2006, p.59.
  5. 데이비드 라우어, 이대일 옮김, 조형의 원리, 예경, 1997.
  6. 마르틴 졸리, 김동윤 옮김, 영상 이미지 읽기, 문예출판사, 1999, pp.141-142.
  7. 박경애, 입체조형연구, 기문당, 2008, pp.16-17, p.31.
  8. 조영제.권명광.안상수.이순종, 디자인사전, 안그라픽스, 2000, p.68.
  9. 우시우스 윙, 최길력 옮김, 디자인과 형태론, 국제, 1999.
  10. 윤민희, 새로운 조형예술의 이해, 예경, 2008, p.93, p.97.
  11. 월간미술 엮음, 세계미술용어사전, 월간미술, 2007.
  12. 자크 오몽, 오정민 옮김, 이마주, 동문선, 2006, p.365, p.90.
  13. 폴 마틴 레스터, 임영호 옮김, 영상 커뮤니케이션, 청문각, 2006.
  14. B. 클라인트, 오근재 옮김, 인간의 시각 조형의 발견, 미진사, 2001.
  15. w. 칸딘스키, 차봉희 옮김, 점.선.면 회화적인 요소의 분석을 위하여, 열화당, 2000, p.105.
  16. 김상학.박유선, 대상과 그림자의 조형성을 활용한 시각적 표현 연구, 조형미디어학, 14권 1호(2011) pp.22-42.
  17. 이민정.김주연.신문영, 무대디자인에서 극 전개 흐름에 따른 빛과 그림자 표현 연구, 한국공간디자인학회 논문집, 제6권 2호 통권 16호(2011) p.70.
  18. 최돈일, 조형성을 바탕으로 한 애니메이션 입체 캐릭터 모델링 연구, 만화애니메이션연구, 통권 제6호(2002)
  19. 최윤선, "한국 애니메이션 캐릭터의 조형성 변화 연구", 홍익대학교 영상학 박사학위 (2009, 12) p.47.
  20. Solomon, Charless, "The Art of Frozen", Chroniclebooks, 2013, p.54, p.134, p.66, p.98, p.106, p.102.
  21. 구글, 미키의 클럽하우스, http://www.dvdtalk.com/reviews/30028/mickey-mouse-clubhouse-mickeys-treat/, 2014, 08, 01.
  22. 네이버, 겨울왕국, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=100931, 2014, 07, 03.
  23. 네이버, 증기선윌리, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=35067, 2014, 08, 01.
  24. 네이버, 환타지아, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=11023, 2014, 08, 01.
  25. 네이버, 하울의 움직이는 성, http://movie.naver.com/movie/bi/mi/basic.nhn?code=39640, 2014, 08, 02.
  26. 위키미디어, Groupe ${\mu}$, http://en.wikipedia.org/wiki/Groupe_%C2%B5, 2014, 07, 02.