DOI QR코드

DOI QR Code

Status Analysis of Present and Future of Chinese Animation Commercials by Comparing with the World Advertisement Festival

세계 광고제 비교를 통한 중국 애니메이션 광고의 현황과 미래 분석

  • 한가가 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 최철영 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2014.08.10
  • Accepted : 2014.09.05
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Since the first animated Chinese commercial titled directed by Wan Three Brothers in 1926, Chinese animation commercials are steadily increasing every year. The proportion of animation commercials in Advertisement industry increases gradually, animation becomes one of the direct means of rising commodity value. In this premise, this paper researches the history and characteristics of animated commercials, compare and analyze commercial samples from two world advertisement festivals and four Chinese advertisement festivals. Compared the world animation-advertisement market, Chinese animation-advertisement market is relatively limited under its particular status. Under the condition, this paper will analyze the current situation of Chinese animation advertisement through the samples from advertising festivals. Finally, the paper concludes finding out ways of development and effective marketing of animation commercial industry in China by checking out animation advertisement in industrial classification between Chinese and world's advertisement market.

1926년 만씨 삼형제가 연출한 <서진동 중국어 타자기>라는 첫 번째 애니메이션 광고부터 오늘날 의 애니메이션 광고 수량이 매년 증가하고 있다. 광고 산업에서 애니메이션 광고가 차지하는 비중이 점점 늘어나고 있으며, 애니메이션은 상품 가치를 향상시키는 하나의 직접적인 수단이 되고 있다. 이러한 전제 아래, 본 논문은 애니메이션 광고 역사와 특징 등에 대해 분석해보고, 다른 한편으로는 중국 4대광고제와 세계 양대 광고제에서 애니메이션 광고 샘플을 추출하여 비교 분석해 보았다. 세계 애니메이션 광고시장에 비해 중국 애니메이션 광고 시장이 아직 완전히 개방되지 않아 협소하지만 본 논문은 이러한 문제들을 포함하여 광고계 표본조사를 통해 중국 애니메이션 광고 현황에 대해 분석을 하였고, 업종별 애니메이션광고의 중국과 해외시장의 선호도 분석을 통해 중국 애니메이션 광고 발전에 대한 예측과 개선방향을 찾아보려 한다.

Keywords

References

  1. 이용우, "캐릭터 애니메이션 TV광고의 표현유형 분석 연구", 한국디자인학회, 디자인학연구 67, 2006.11, 85-94
  2. 이용우, 신진식,"애니메이션 기법을 활용한 TV광고 연구",한국디자인 학회, 한국디자인학회 학술발표대회 논문집, 2005.10, 148-149
  3. 윤주영, "애니메이션 TV광고의 시대별 유형 변화 연구", 2013.02
  4. 肖开宁, 中国艾菲奖获奖案例集, 中国经济出版社, 2011.08.
  5. 龙玺环球华文广告获奖作品集, 中国轻工业出版社, 2011.09.
  6. 中国广告协會, 第十八届中国国际广告节中国广告长城奖获奖作品集, 全国广告人书店, 2011.09.
  7. 宋隙冰, 李娜等, 第十七届中国国际广告节中国广告长城奖获奖作品集, 北京燕山出版社, 2010.01.
  8. 陈培爱. "我国动漫广告产业的新崛起".门大學學报哲學社會科學版, 2011.01.
  9. 饶丽娜, "动漫广告:跨越传统的新生代", 传媒, 2006.03.
  10. 张瑞静, "中国动漫广告传播的历史与现状", 社會科學版, 2011.09.
  11. 张瑞静, 中国动漫广告发展浅析, 新闻界, 2010.8.
  12. 殷福军, 万氏兄弟早期动畵作品 <舒振东华文打字机> 创作时间及相关问题, 成都大學學报社會科學版, 2013.01.
  13. 谭燕, "动漫在电视广告中的应叫研究".重庆:重庆人學艺术學位论文, 2009.
  14. 郝吉祥, "动漫广告实例分析及对我国动漫广告业启示" 内蒙古大學硕士學位论文, 2012, p.3, p.7-11.
  15. 张慧彬. "当代动漫广告研究初探".华中科技大學硕士學位论文, 2006.05.
  16. BAIDU, www.image.baidu.com, 검색어 : 애니메이션 관고, 2014.03.23.
  17. NIPIC, www.nipic.com, 검색어 : 만화, 애니메이션, 2014.04.20.
  18. WELOVEAD广告资源库, http://www.welovead.com/cn/works/advanced_search, 2014.04.22.