DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship among Child Care Teachers' Personal Characteristics, Resilience and Social Support

보육교사의 개인변인, 회복탄력성, 사회적 지지의 관계

  • Received : 2014.04.15
  • Accepted : 2014.06.15
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationship among child care teachers' personal characteristics, resilience, and social support. The subjects in this study were 154 child care teachers working in Gangwon province. The resilience questionnaire(Jung Hyun Lee, 2013) revised from KRQT-52(Korean Resilience Quotient Test) and the perceived social support scale(Lee Jae-Young, 2012) were used for this study. For the research analysis, frequency, Cronbach's ${\alpha}$ coefficient, and Pearson's correlation were calculated and ANOVA test, Scheff$\acute{e}$ post-hoc analysis, and regression analysis were conducted. The results are as follows. Firstly, it was revealed that child care teachers' experiences, age, marital status, and type of child care center had a statistically meaningful difference in resilience. In contrast, teachers' educational backgrounds did not have a meaningful difference in resilience. Secondly, all the sub-variables of teacher's perceived social support had a positive statistically significant correlation with all sub-variables of their resilience. Thirdly, physical support of child care teachers' perceived social support had statistically meaningful positive influences on the positive characteristics and the overall resilience. Also evaluative support of child care teachers' perceived social support had statistically meaningful positive influences on the interpersonal skills, self-regulation, positive characteristics, and the overall resilience of resilience. In conclusion, the results indicated that it is needed to strengthen child care teachers' perceived social support for enhancing resilience, taking into account the background characteristics of individual teachers.

본 연구는 보육교사의 개인변인, 회복탄력성, 사회적 지지의 관계를 규명하기 위해 실시되었다. 강원지역 어린이집에 재직 중인 154명의 보육교사를 대상으로 조사를 수행하였고, 회복탄력성 질문지(이정현, 2013)와 사회적 지지 설문지(이재영, 2012)를 사용하였다. 결과 처리를 위해 빈도분석, 신뢰도 검증, t-검증, ANOVA, Scheff$\acute{e}$의 사후검증, Pearson의 적률상관분석, 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 보육교사의 경력, 연령, 기관유형, 결혼유무에 따른 회복탄력성의 하위변인과 전체에서 유의한 차이가 있었다. 즉 7년 이상의 경력교사가 3년 이하와 4-6년 경력교사 보다 회복탄력성 전체와 긍정성을 유의하게 높게 경험하였다. 25세 이하 교사 보다 46세 이상 교사가 회복탄력성 전체를 유의하게 높게 형성하였고, 자기조절능력은 25세 이하 교사 보다 41-45세 교사가, 긍정성은 41-45세와 46세 이상 교사가 25세 이하의 경우 보다 각각 유의하게 높게 형성하였다. 가정어린이집 교사가 법인어린이집 교사에 비해 회복탄력성 전체와 긍정성을 높게 형성하였고, 기혼 집단이 미혼 집단 보다 회복탄력성 전체, 자기조절능력, 긍정성을 높게 형성하였다. 반면 학력에서는 집단 간 유의차가 없었다. 둘째, 보육교사의 사회적 지지와 회복탄력성 간의 관계는 각 하위변인 및 전체 간 모두 정적으로 유의한 상관관계를 보였다. 셋째, 사회적 지지가 보육교사의 회복탄력성에 미치는 영향을 보면, 물질적 지지는 긍정성과 회복탄력성 전체에 유의한 정적 영향을 주었고, 평가적 지지는 자기조절능력과 대인관계능력, 긍정성, 회복탄력성 전체에 유의한 정적 영향력을 주었다. 연구결과 보육교사의 회복탄력성을 향상시키기 위해 다양한 사회적 지지를 강화해야 함과 동시에 개인변인들을 함께 고려해야 함을 시사 받을 수 있다.

Keywords

References

  1. 권수현, 이승연(2010). 유치원 교사의 회복탄력성 분석. 한국교원교육연구, 27(2), 137-157.
  2. 김소연(2013). 유아특수교사의 회복탄력성 분석. 공주대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김정희(2007). 원장의 리더십과 유아교사의 임파워먼트, 조직효과성에 관한 연구. 가톨릭대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  4. 김정희, 최미경(2013). 보육교사의 개인변인, 정서노동, 직무소진의 관계. 생태유아교육연구, 12(2), 51-68.
  5. 김지은, 안선희(2007). 영아교사의 개인적 배경 및 근무여건과 사회적 지지가 소진에 미치는 영향. 아동학회지, 28(3), 149-162.
  6. 노현지(2007). 특수교사의 직무스트레스에 관한 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  7. 도남희(2008). 소년소녀가장의 탄력성: 사회적 유능성과 주관적 안녕감. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  8. 박은혜, 전샛별(2010). 유치원 교사의 회복탄력성에 영향을 미치는 위험요인과 보호요인 탐색. 한국교원교육연구, 27(1), 253-273.
  9. 박지원(1985). 사회적 지지 척도개발을 위한 일 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  10. 배영선(2007). 유치원 일반학급교사와 통합학급교사의 소진과 사회적 지지에 대한 인식. 부산대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  11. 이소영(2014). 유아교사의 회복탄력성 조사 연구. 동국대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 이연희(2013). 유아의 회복탄력성과 스트레스 및 사회적 지지와의 관계. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  13. 이윤경(1999). 유치원 교사의 갈등관리유형과 직무만족도와의 관계. 교육학연구, 37(3), 365-383.
  14. 이재영(2012). 유아교육기관 교사의 회복탄력성, 지각된 사회적 지지와 조직몰입 간의 관계. 대구가톨릭대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  15. 이정현(2013). 특수학교 교사의 심리적 소진 및 직무만족도와 회복탄력성의 관계 연구. 단국대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  16. 이정희, 조성연(2011). 보육교사의 소진에 대한 자아탄력성과 시설장, 동료교사와 가족의 사회적 지지. 아동학회지, 32(1), 157-172. https://doi.org/10.5723/KJCS.2011.32.1.157
  17. 장미정(2013). 어린이집 기혼교사의 가정-일 역할갈등, 어머니 자녀관계가 어머니의 발달적 양육 행동에 미치는 영향. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위 청구논문.
  18. 조성연, 이정희(2010). 보육교사의 직무스트레스에 대한 자아탄력성과 원장 동료의 사회적 지지, 한국가정관리학회지, 28(4), 29-42.
  19. 조성자, 문수백, 민하영(2008). 유아교육기관 교사의 지각된 자아효능감과 사회적 지지가 조직 몰입에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 26(2), 25-32.
  20. 최승규(2001). 초등학교 교사의 정서지능과 직무만족과의 관계에 대한 연구. 수원대학교 산업경영대학원 석사학위 청구논문,
  21. 최효정, 석은조(2013). 보육교사의 회복탄력성과 직무만족에 관한 연구. 한국영유아보육학, 75, 93-115.
  22. 황승미(2013). 장애유아 통합교육기관 교사의 회복탄력성 분석. 전남대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  23. 황해익, 탁정화, 홍성희(2013). 유치원 교사의 회복탄력성, 교사효능감 및 직무만족도가 행복감에 미치는 영향. 유아교육학논집, 17(3), 411-432.
  24. 홍승희(2009). 지적장애 특수학교 교사의 직무 스트레스와 자아탄력성 및 심리적 소진의 관계. 충북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  25. Baruch-Feldman, C., Brondolo, E., Ben-Dayan, D., & Schwartz, J. (2002). Source of social support and burnout, job satisfaction, and productivity. Journal of Occupational Health Psychology, 7, 84-93. https://doi.org/10.1037/1076-8998.7.1.84
  26. Block, J. G., & Kremen, A, M. (1986). IQ and ego resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 349-361.
  27. Brissette, I., Scheier, M. F., & Carver, C. S. (2002). The role of optimism in social network development, coping, and psychological adjustment during a life transition. Journal of Personality and Social Psychology, 82(1), 102-111. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.1.102
  28. Castro, A, J., Kelly, J., & Shine, M. (2010). Resilience strategies for new teacher in high-needs areas. Teaching and Teacher Education, 26, 622-629. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.09.010
  29. Galinsky, E., Howes, C., & Kontos, S. (1994). The family child care training study: Highlights of findings. NY: Families and Work Institute.
  30. Gu, Q., & Day, C. (2007). Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness. Teaching and Teacher Education, 23, 1302-1316. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.06.006
  31. Holahan, C. K., & Holahan, C. J. (1987). Self-efficacy, social support, and depression in aging: A longitudinal analysis. Journal of Gerontology, 42(1), 65-68. https://doi.org/10.1093/geronj/42.1.65
  32. Kovess-Masfety, V., Rios-Seidel, C., & Sevilla-Dedieu, C. (2006). Teachers' mental health and teaching levels. Teaching and Teacher Education, 23, 1177-1192.
  33. McCormack, D., Casimir, G., Djurkovic, N., & Yang, L. (2006). The concurrent efforts of workplace bullying, satisfaction with supervisor, and satisfaction with co-workers on affective commitment among school teachers in China. International Journal of Conflict Management, 17, 316-331. https://doi.org/10.1108/10444060610749473
  34. Reivich, K., & Shatte, A. (2002). The resilience factor: Seven essential skills for overcoming life's inevitables. NY: Broadway Books.
  35. Roman-Oertwing, S. (2004). Teacher resilience and job satisfaction. Unpublished doctoral dissertation, The University of North Carolina, Chapel Hill, In, U.S.A.
  36. Schwarzer, R., & Nina, K. (2007). Functional roles of social support within the stress and coping process: A theoretical and empirical overview. International Journal of Psychology, 42(4), 243-252. https://doi.org/10.1080/00207590701396641

Cited by

  1. 유아의 자아존중감과 행복감이 회복탄력성에 미치는 영향 vol.11, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2015.11.4.039
  2. 영재교육기관별 초등과학영재와 일반학생의 회복탄력성 및 과제집착력 비교 vol.39, pp.3, 2015, https://doi.org/10.21796/jse.2015.39.3.307
  3. Validation of Social Support Scale for Special Class Teachers vol.28, pp.2, 2014, https://doi.org/10.20972/kjee.28.2.201706.247
  4. The Effects of Child Care Teachers’ Resilience and Social Support on Job Stress vol.12, pp.4, 2017, https://doi.org/10.16978/ecec.2017.12.4.008
  5. Moderating Effects of Self-Efficacy and Social Support on the Relationship between Resilience and Burnout: Focusing on Nurses’ Experiences vol.38, pp.4, 2014, https://doi.org/10.15709/hswr.2018.38.4.544
  6. 서울지역 방문요양보호사의 회복탄력성과 직무소진의 관계에서 사회적 지지와 자기효능감의 조절효과에 관한 연구 vol.19, pp.1, 2014, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.1.059