DOI QR코드

DOI QR Code

Sound Analysis on <Masculine Feminine>

영화 <남성 여성>의 사운드 분석

  • 이상인 (한양대학교 연극영화학과)
  • Received : 2014.04.10
  • Accepted : 2014.05.12
  • Published : 2014.05.28

Abstract

was somewhat of a turning point for Godard, allowing the Novelle Vague auteur to address for the first time the current political climate of the world in one of his film, and this film is a film of constant questioning and is, in the truest sense, a 'talking film'. In this paper, I attempt to analyse the sound of this film to interpret the complicated sound structure in . Godard was aware of the power of sound and experimented diverse methods such as 'direct sound', interviewing using the effect of on-sound and off-sound, multiple narration, reading a text aloud, sound effect and music which are controled and selected by himself in this film. , with its largely improvised dialogue, was a work of journalism which was recorded a generation of Marx Coca-Cola.

<남성 여성>은 장 뤽 고다르 감독이 누벨바그의 작가로서 최초로 그의 영화 안에 당대의 정치적 분위기를 전달하려고 한 전환점이 되는 작품이며, 끊임없이 질문하는 영화이고, 진정한 의미에서 '말하는 영화'이다. 본 논문은 <남성 여성>의 복잡한 사운드 구조를 해석하기 위하여 영화의 사운드를 분석한다. 고다르는 사운드의 중요성을 잘 알고 있었고, 이 영화에서 '직접 사운드', 온, 오프 사운드를 활용한 인터뷰, 다자의 내레이션, 텍스트의 낭독, 감독에 의해 통제되고 선택된 음향, 음악과 같은 다양한 방법을 실험한다. <남성 여성>은 광범위하게 활용된 즉흥적인 대사를 활용하면서 마르크스-코카콜라 세대를 기록한 저널리즘 작품이다.

Keywords

References

  1. 제임스 모나코(James Monaco), 뉴 웨이브, 한나래, p.15, 1996.
  2. 데이비드 스테릿(David Sterritt)편, 고다르 X고다르, 이모션 북스, p.67, 2010.
  3. Alan Williams, "Godard's Use of Sound, " Camera Obscura, pp.193-210, 1982(Fall).
  4. 조화림, 김건, "영화에서 음악의 역할: 고다르의 <주말>을 중심으로", 프랑스문화예술학회, Vol.18, pp.361-378, 2006.
  5. Daniel Percheron, "Soundin Cinemaandits Relationship to Imageand Diegesis, "Yale French Studies, pp.16-23, 1980.
  6. 루돌프 아른하임(Rudolf Arnheim), 예술로서의 영화, 홍성사, p.233, 1983.
  7. Elisabeth Weis and John Belton Edited, Film Sound, Columbia University Press/New York, p.146, 1985.
  8. Richard Brody, Everything Is Cinema, The Working Life Of Jean-Luc Godard, A Halt Paperback/USA, p.258, 2009.
  9. 이순아, 이용주 공편, 장 뤽 고다르의 영화세계, 성신여자대학교 출판부, p.44, 2011.
  10. 프랑시스 바느와, 안 골리오 레테(Francis Vanoye/Anne Goliot Lete), 영화 분석 입문, 한나래, p.63, 1992.
  11. Richard Brody, Everything Is Cinema, The Working Life Of Jean-Luc Godard, A Halt Paperback/USA, p.266, 2009.
  12. Robert Stam, Reflexivity In Film And Literature, Columbia University Press/New York, p.9, 1992.