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Relationship between Middle School Boys' Game Addiction and Anger Behavior: Focused on the Mediation Effects of Irrational Belief

남자 중학생들의 게임중독과 분노행동의 관계: 비합리적 신념의 매개효과를 중심으로

  • Received : 2014.02.17
  • Accepted : 2014.03.28
  • Published : 2014.04.28

Abstract

This study was conducted to explore the mediation effects of irrational belief on the relationship between game addiction and anger behavior. For this study, 431 middle school boys in Chungcheong areas were included in the analysis. The results showed that game addiction was positively correlated with direct anger-out, rumination, diffusion as well as irrational belief. The boys at high risk of game addiction showed higher mean scores on irrational belief, direct anger-out, rumination: and diffusion than other students. Irrational belief (mediator) partially mediated the influence of the boys' game addiction (independent variable) on direct anger-out, rumination, and diffusion (dependent variable). Finally, limitations of this study and suggestions for future study were discussed.

본 연구는 남자 중학생의 게임중독과 분노행동의 관계에서 비합리적 신념의 매개효과를 탐색하고자 수행되었다. 이를 위해 충청지역 남자 중학생 431명을 분석대상으로 하였다. 분석결과는 다음과 같다: 첫째, 게임중독은 비합리적 신념 및 분노행동 중 직접표출, 반추, 분산 요인과 유의한 상관을 나타냈다. 둘째, 게임중독 고위험집단은 잠재위험이나 일반사용자집단에 비해 비합리적 신념, 직접표출, 반추, 분산의 평균점수가 유의하게 높았다. 셋째, 비합리적 신념은 게임중독과 분노행동 중 직접표출, 분노 반추, 분산과의 관계에서 부분매개효과를 나타냈다. 이를 바탕으로 게임중독 고위험 중학생의 분노조절을 위한 실천적 함의로서 인지행동치료를 통한 비합리적 신념의 수정과 건설적, 적응적인 분노행동의 훈련이 제시되었고, 후속연구를 위한 제언이 논의되었다.

Keywords

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