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정보과학 창의성 향상을 위한 프로젝트 기반 교수-학습 방법에 대한 연구

A Study on the Teaching-Learning Methods for Improvement of Creativity on Information Science Applying Project-based Learning

  • 김호숙 (한국과학영재학교 수리정보학부) ;
  • 김형석 (동의대학교 멀티미디어공학과)
  • Kim, Hosook (Dept. of Math & Computer Science, Korea Science Academy of KAIST) ;
  • Kim, Hyoungseok (Dept. of Multimedia Engineering, Dongeui University)
  • 투고 : 2014.10.26
  • 심사 : 2014.12.14
  • 발행 : 2014.12.31

초록

우리는 수 과학 영재 고등학생들의 정보과학 창의성 향상을 위한 효과적인 정보과학 교수-학습 방법을 제안하였다. 학생들은 현실적 응용문제를 해결하는 정보과학 팀 프로젝트의 수행을 통하여 창의적 문제해결 능력과 팀워크 능력을 향상할 수 있다. 이러한 교육목표를 효과적으로 달성하기 위하여 기본과정과 응용과정으로 구성되는 2단계 정보과학 수업 방법과 체계적 프로젝트 수행 단계를 설계하고, 소규모 협력 학습 전략과 입체적 평가 방안을 적용하였다. 논문에서 제안한 프로젝트 기반 교수-학습 방법의 학습 효과를 분석한 결과, 정보과학 창의성의 지적 정의적 및 사회적 영역에서의 효과적인 교육 목표 달성을 확인할 수 있었다.

We propose an efficient information science teaching-learning method to improve information-scientific creativity of mathematically and scientifically gifted students. The students are able to improve their creative problem solving and team-work abilities through team project work to resolve a variety of application problem in real world. In the pursuit of this purpose, we designed a new two-stage information science learning method consisted of the standard stage and the application stage, and a new systemic project process. Moreover, we applied small-scale cooperation learning strategies and a multi-dimensional assessment system. The analysis on our proposed model shows that there is a remarkable achievement of educational objectives on cognitive capability, social and affective ability of information science creativity.

키워드

피인용 문헌

  1. 중등 정보과학 영재 사사 교육을 위한 회로 최소화 알고리즘 성능 평가 vol.4, pp.12, 2014, https://doi.org/10.3745/ktccs.2015.4.12.391