References
- 문종범.김인섭.정원준, "SNS 만족도가 소셜커머스 신뢰성 및 지속사용에 미치는 영향에 관한 연구," Journal of the Korea Management Engineers Society, 제17권, 제2호, 2012, pp. 273-292.
- Boyd, D. M. and Ellison, N. B., "Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship," Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 2007, pp. 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
- 페이스북 Press Release, Timeline, Available online: http://www.페이스북.com/press/info.php?timeline.
- Lampe, C., Elliiso, N. and Steinfield, C., "A facebook in the crowd: Social searching vs. Social browsing, proceedings of the 2006," 20th anniversary conference on computer supported cooperative work. New York: ACM press.
- Thomson R. and ITO N, "The effect of relational mobility on SNS user behavior: A study of japanese dual-users of Mixi and facebook," The Journal of Media, Communication, and Tourism Studies, 14, 2012, pp. 3-22.
- 조재수, "소셜 미디어 이용 동기가 지속가능 행동에 미치는 영향," 한국광고홍보학보, 제15권, 제4호, 2013, pp. 239-272.
- 김석영.박춘광, "호텔기업의 소셜네트워크서비스(SNS)가 고객몰입, 관계지속의도와의 영향관계," Tourism Research, 제38권, 제1호, 2013, pp. 99-115.
- 주현식, "SNS공동체의 관계지향활동이 관계가치, 몰입 및 애호도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국컨벤션학회, 제34권, 제2호, 2013, pp. 173-192.
- 김예나.이상우, "국내 SNS 이용자들의 이용동기와 기업의 전략," 정보통신정책학회 학술발표논문집, 2011 단일호, pp. 243-267.
- 고동완.박용순.이한아름, "소셜미디어 이용동기가 몰입과 여가만족에 미치는 영향," 대한관광경영학회, 제28권, 제4호, 2013, pp. 137-156.
- Jan, V. B., Daniel, R. and Kai, R., "Motives for using Social Network Sites(SNSs)-An analysis of SNS adoption among students," Facilitating and Open, Effective and Representative eSociety, 2009 22nd Bled eCenference eEnablement, pp. 33-49.
- 박광순.조명휘, "인터넷의 블로그 이용 동기와 만족도에 관한 연구: 대학생 집단을 중심으로," 한국 언론 학보, 제48권, 제5호, 2004, pp. 270-294.
- Pew Internet and American Life Project, "Bloggers: A Portrait of the New Internet Storytellers," 2006, pp. 1-25.
- 내가영, "모바일 소셜미디어 사용자들의 이용 동기와 만족감에 대한 연구: 트위터와 미투데이를 중심으로," 서강대학교 대학원 신문방송학과 석사학위논문, 2010.
- 고상민, "소셜 네트워크 서비스와 온라인 사회적자본: 한국과 중국 사례를 중심으로," 한국전자상거래학회지, 제15권, 제1호, 2010.
- 최미란, "마이크로블로그 이용 동기가 미디어 기능인식과 활동에 미치는 영향," 신문방송대학원 석사학위논문, 2010.
- Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., and Berry, L. L., "A Conceptual Model of Service Quality and its Implications for Future Research," Journal of Marketing, 49, 1985, pp. 41-50.
- Parasuramarn, A., Zeithaml, V. A. and Berry. L. L., "SERVQUAL: a multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality," Journal of Retailing, 64 (Spring), 1988, pp. 12-40.
- 이유재, "고객만족의 결과 변수에 대한 이론적 연구," 서울대학교 경영논집, 제29권, 제1.2호, 1995.
- Eighmey, "Profiling User Response to Commercial websites," Journal of Advertising Research, 1997, 37, pp. 59-66.
- 조완준.서종현, "SNS에서 관계효익이 e-loyalty 에 미치는 영향," 유통경영학회지, 제15권, 제1호, 2012, pp. 73-86.
- Ju, H. J., Cho, J. Y., Kim, T. H. and Jeong, J. W., "Effects of Motives for Social Media Use on Corporate Image: Twitter Account of Korail," 지방정부연구, 제16권, 제3호, 2012(Fall), pp. 51-67.
- Rafaeli, S., "Interactivity: From New Media to Communication in Advertising," Communication Science, Merging Mass and Interpersonal Process, 1998.
- Wang, Y. and Fesenmaier, D. R, "Modeling Participation in an Online Travel Community," Journal of Travel Research, 42(3), pp. 261.
- 오승석, "트위터와 페이스북의 이용동기와 충족에 관한 연구," 한양대학교 언론정보대학원 학위논문, 2010.
- 김병곤, "소셜네트워크서비스 특성이 이용자 만족도에 영향을 미치는 요인," Journal of Information Technology Applications & Management, 제19권, 제4호, 2012, pp. 213-225.
- Hair, Joseph F., Jr. Rolph E., Andersion Ronald L. Hatham and Willam C. Black. Multivariate Data Analysis with Readings, Prentice-Hall, Fourth Edition. r, 1995.
- 전병호.강병구, "SNS 충성도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 디지털산업정보학회 논문지, 제10권, 제1호, 2014, pp. 169-179.
- 박종순.이종만, "SNS에서 구전정보의 특성이 정보원에 대한 신뢰와 구전수용에 미치는 영향," 디지털산업정보학회 논문지, 제10권, 제3호, 2014, pp. 327-338.