A Comparison of the Mathematics Curriculum of Korea and Japan in Viewpoint of Promotion of Key Competencies

핵심 역량 육성의 관점에서 비교한 한국과 일본의 수학과 교육과정

  • Received : 2014.01.03
  • Accepted : 2014.02.14
  • Published : 2014.02.28

Abstract

Today, people need to prepare key competencies demanded for life to be worthy of individual and to be successful for not only individual life but development of society. We can look for these competencies in the process of analysing of present and future society. On the basis of this cognition we desire to suggest certain key competencies in korea mathematics curriculum and to investigate how to realize them in this paper. First, we investigated key competencies demanded generally from several articles to deal with key competencies. Secondly, we inspected backgrounds and processes of implementing mathematics curriculum in Korea and Japan and checked the reason for laying key competencies on the center of curriculum. Thirdly, we arranged key competencies suggested in mathematics curriculum of two countries and compared how to realize them. Finally, on the ground of third contents we proposed current affairs to Korea mathematics curriculum.

오늘날 개인의 삶뿐만 아니라 사회의 발전을 위해서는 모든 개인들이 그 사회에서 인간답고 성공적인 삶을 누릴 수 있도록 그에 필요한 역량을 갖출 필요가 있다. 이 역량은 현재 사회와 미래 사회를 분석하는 데서 찾을 수 있을 것이다. 이 글에서는 이러한 인식을 바탕으로 앞으로 우리나라 수학과 교육과정에서 어떤 핵심 역량을 제시하고 그것을 어떻게 구현할 것인지를 탐색하고자 했다. 먼저 핵심 역량을 다룬 여러 연구로부터 일반적으로 요구되는 핵심 역량을 알아보았다. 다음으로 한국과 일본의 수학과 교육과정이 개정되어 시행된 배경과 과정을 살펴보고 핵심 역량을 교육과정의 중심에 놓은 까닭을 살펴보았다. 마지막으로 두 나라의 수학과 교육과정에서 제시된 핵심 역량이 무엇이고, 그것을 어떻게 구현하고자 했는지를 비교하고 나서 우리나라 교육과정에 시사하는 바를 제안하였다.

Keywords