DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Operation of Vacation Reading Guidance Program in School Libraries of Gyeonggi Province

경기 지역 학교도서관의 방학독서교실 프로그램 운영 실태 분석

  • Received : 2014.11.26
  • Accepted : 2014.12.16
  • Published : 2014.12.30

Abstract

The purpose of this study is to research and determine a systematic operating method for analyzing vacation reading guidance programs in school library systems and, thereby, suggesting ways of operating a reading guidance program both effectively and efficiently. Analyses of questionnaires going out to hundred of school libraries in Gyeonggi Province will be performed for this purpose. Specifically, the study will analyze the following 1) the current operation status of each program, 2) their initial purposes and focus, 3) targeted children groups, 4) program instructors, and 5) the actual content design of the programs. As a result, the vast majority of the school libraries operation of vacation reading guidance program and purpose of inspire of reading interest. Finally this study suggests the 5 directions to support operation of vacation reading guidance program in School Libraries. The results of this study will likely suggest the need to re-align or shift current vacation reading guidance programs to be more inclusive for all participants.

본 연구는 학교도서관에서 운영되는 방학독서교실의 운영 실태를 분석하여, 방학 중 독서교실의 체계적이고 효율적인 운영방안을 제안하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 경기도에 위치한 100개의 학교도서관 사서(교사)로부터 방학독서교실 프로그램에 대한 설문지를 수집하여 분석하였다. 분석 내용은 1) 방학 중 독서교실 프로그램을 운영하는지의 여부, 2) 독서교실 운영의 목적, 3) 독서교실 참여 대상, 4) 독서교실 운영을 위해 참여하는 사람, 5) 독서교실 프로그램의 구체적인 내용 등이다. 분석 결과, 방학 중 독서교실 프로그램은 대부분의 학교에서 운영하였고, 운영 목적은 학생들의 독서흥미를 고취시키기 위한 것이었다. 이에 근거하여 학교도서관의 방학독서교실 프로그램 운영 방안을 다섯 가지 측면에서 제안하였다. 본 연구 결과는 학교도서관의 방학독서교실 프로그램 개발과 운영에 도움을 줄 것이다.

Keywords

References

  1. 경기도교육청. 2014. 2013년 학교도서관 통계자료. 수원: 경기도교육청. (Gyeonggi Provincial Office of Education. 2014. 2013 School Library Statistics. Unpublished document.)
  2. 곽선희. 2010. 초등학교 도서관의 독서프로그램에 관한 연구. 석사학위논문, 청주대학교 대학원. (Kwak, Seon Hee. A Research on the Reading Program of an Elementary School Library. M.A. thesis. Graduate School of Chongju University.)
  3. 교육부. 2014. 2013 교육통계연보. 세종: 교육부. (Ministry of Education. 2014. 2013 Educational Statistics Annual Report. Sejong : Ministry of Education.)
  4. 국립어린이청소년도서관. 2014. 2013년 국립어린이청소년도서관 연차보고서. 서울: 국립어린이청소년도서관. (National Library for Children & Young Adults. 2014. 2013 Annual Report. Seoul : National Library for Children & Young Adults.)
  5. 국립어린이청소년도서관. 2013. 2013년 독서교실현황보고자료. 서울: 국립어린이청소년도서관. (National Library for Children & Young Adults. 2013. 2013 Report on Vacation Reading Programs. Seoul : National Library for Children & Young Adults.)
  6. 국립중앙도서관. 2006. 국립중앙도서관 60년사. 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2006. The 60th History of National Library of Korea. Seoul : National Library of Korea.)
  7. 김성준. 2013. 문헌정보학과 현장분야로서 학교도서관의 가치에 관한 연구. 한국도서관정보학회지, 44(1): 73-97. (Kim, Sung Jun. 2013. "A Study on the Value of School Libraries in the LIS(Library and Information Science) and the Field of Libraries in Korea." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 44(1): 73-97.)
  8. 김수경. 2007. 공공도서관 독서교실 운영 방안 : 부산지역 공공도서관을 중심으로. 한국비블리아학회지, 18(1): 61-93. (Kim, Soo Kyoung. 2007. "A Study on the Scheme for Operation of Reading Classroom Program in Public Libraries : A Case Study of Public Libraries in Pusan." Journal of Korean Biblia Society for Library and Information Science, 18(1): 61-93.)
  9. 김윤주. 2011. 학교 도서관 활용을 통한 독서지도 방안연구. 석사학위논문, 전북대학교 교육대학원. (Kim, Yun Ju. 2011. A Study on the Plan of Reading Instruction for Vocational High School Students by Using School Library. M.A. Thesis. Graduate School of Education Chonbuk National University.)
  10. 김정은. 2012. '독서교실'이 학생의 읽기 동기에 미치는 영향. 석사학위논문, 대구교육대학교 교육대학원. (Kim, Jung Eun. 2012. An Influence of 'Reading Classroom' on Reading Motivation of Elementary School Student. M.A. thesis. Graduate School of Daegu National University of Education.)
  11. 도유미. 2005. 독서교육 프로그램 운영이 학교도서관의 활성화에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 성균관대학교 교육대학원. (Do, Yu mi. 2005. A Study on the effect of reading training program operation effecting active utilization of the school library. M.A. thesis. Graduate School of education Sungkyunkwan University.)
  12. 문화체육관광부. 2014. 2013년 국민독서실태조사. 서울: 문화체육관광부. (Ministry of Culture, Sports and Tourism. 2014. 2013 National Reading Survey. Seoul : Ministry of Culture, Sports and Tourism.)
  13. 박윤정. 2010. 방학 중 독서교실 운영실태 및 저해요인 연구 : 안양․과천지역 초등학교 도서관을 중심으로. 석사학위논문, 경기대학교 교육대학원. (Park, Yun Jung. 2010. A Study on the Actual Condition of Reading Class Operation during Vacation and its Restraints - Centered in Elementary School's Library of Anyang․Gwacheon Region. M.A. thesis. Graduate School of education Kyounggi University.)
  14. 법제처 [인용 2014. 12. 10]. (Ministry of Government Legislation. [cited 2014. 12. 10].)
  15. 서울특별시교육청. 2001. 학교도서관 길라잡이. 서울: 서울특별시교육청. (Seoul Metropolitan Office of Education. 2001. A Guide of School Library. Seoul : Seoul Metropolitan Office of Education.)
  16. 염보영. 2013. 학교도서관을 활용한 프로젝트 기반 통합 독서프로그램의 효과 연구. 석사학위논문, 가톨릭대학교 교육대학원. (Yeom, Bo Young. 2013. A Study on the Project-Based Integrated Reading Program in a School Library. M.A. thesis. Graduate School of education Catholic University.)
  17. 윤은혜. 2009. 독서실태분석을 통한 학교도서관에서의 독서지도 방안 연구. 석사학위논문, 명지대학교 교육대학원. (Yoon, Eun Hye. 2009. A Study on an Effective Teaching Method of Reading at School Library through Analyzing the Present Aspect of Reading Condition. M.A. thesis. Graduate School of education Myongji University.)
  18. 임성관. 2003. 방학 중 독서교실 프로그램 운영에 대한 계획 및 효과 분석 연구 : 2002학년도 고천초등학교 사그내도서실의 독서교실 프로그램을 중심으로. 독서문화연구, 2: 81-96. (Lim, Seong Gwan. 2003. "A Study on the Reading Classroom Program of Activation and Effect Analysis in Vacation : Concerning the Reading Classroom Program of Go-Cheon Elementary School's Library of Sagnae in 2002." Reading Culture Research Institute Journal, 2: 81-96.)
  19. 정진수. 2014. 애독 장려를 위한 공공도서관 방학독서교실 프로그램에 관한 연구 : 서울 소재 4개 공공도서관을 중심으로. 한국문헌정보학회지, 48(1): 195-214. (Chung, Jin Soo. 2014. "Children's Love of Reading through Vacation Reading Program in Public Library: Focusing on Four Public Libraries in Seoul." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 48(1): 195-214.)
  20. 최영주. 2010. 교과과정과 연계한 학교도서관 독서교육 프로그램 개발. 석사학위논문, 연세대학교 교육대학원. (Choi, Young Ju. 2010. A Study on the Development of Reading Education Program in School Library connected with Curricula. M.A. thesis. Graduate School of education Yonsei University.)
  21. 한국독서학회. 2003. 21세기 사회와 독서지도. 서울: 박이정. (Korea Reading Association. 2003. Reading Guidance in 21th Century. Seoul : Pagijong.)
  22. 황금숙. 2001. 공공도서관 독서교실 운영 프로그램 모형개발 연구. 한국문헌정보학회지, 35(2): 75-92. (Hoang, Gum Sook. 2001. "A Study on Developing Model for Reading Education Program in Public Library." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 35(2): 75-92.)
  23. IFLA/UNESCO. 2002. School Library Guidelines.