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Influence of Smoker Image Perceived Cigarette Advertising on Intention of Adulthood Smoking Among Highschool Students

고등학생들의 담배광고에서 지각한 흡연자 이미지가 성인기 흡연 의도에 미치는 영향

  • Received : 2014.09.15
  • Accepted : 2014.11.10
  • Published : 2014.12.28

Abstract

The purpose of this study was to develop and validate of Smoker Image Scale and to evaluate the effect of the smoker image on adulthood smoking intention of youth. Data were collected from 610 high school students were analysed using SPSS 21.0 and AMOS 21.0 programs. Smoker Image Scale were developed and verified the reliability and validity. In addition, ordinal logistic regression analysis was implemented for impact of smoker image on adulthood smoking intention. As a results of analysis, first, the developed Smoker Image Scale confirmed with 10 items in 1 factor and Cronbach's ${\alpha}$ was .91. Second, men and smokers had significantly higher positive smoker image formed by cigarette advertising. Third, positive smoker image had a significant positive effect on adulthood smoking intention while controlling of gender and smoking status. Positive smoker image formed by cigarette advertising was associated with adulthood smoking intention of youth. Based on these findings, implications and suggestions for future research were discussed for the risk of adulthood smoking intention of youth.

본 연구는 고등학생들이 지각하는 흡연자에 대한 이미지 척도를 개발하고 타당화하며, 흡연자에 대한 이미지가 청소년들의 성인기 흡연 의도에 미치는 영향을 검증하기 위해 수행되었다. 이를 위해 고등학생 610명을 대상으로 흡연자 이미지 척도를 개발하고 신뢰도와 타당도를 검증하였다. 또한 흡연자에 대한 긍정적인 이미지가 성인기 흡연 의도에 미치는 영향은 순서 로지스틱 회귀분석으로 검증하였다. 연구결과, 첫째, 흡연자 이미지 척도의 구성타당도 분석 결과 단일요인 10개 문항으로 나타났으며, 내적 일치도 계수는 .91로 높았다. 둘째, 담배광고로 인해 형성된 흡연자에 대한 긍정적인 이미지는 남자와 흡연자가 유의하게 높게 나타났다. 셋째, 흡연자에 대한 긍정적인 이미지는 성별과 흡연 여부를 통제한 상태에서 성인기 흡연의도에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 이러한 연구결과를 바탕으로 담배광고로 인해 형성된 흡연자에 대한 긍정적인 이미지가 청소년들의 성인기 흡연 의도를 증가시키는 위험에 대한 시사점 및 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.

Keywords

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