DOI QR코드

DOI QR Code

The Characteristics of Beginning Science-Gifted Education Teachers' Reflection on Their Science Teaching with Coteaching through Mentoring

멘토링을 통한 코티칭 과학영재수업에 대한 초임 과학영재교육 담당교사의 반성의 특징

  • Received : 2013.07.12
  • Accepted : 2013.09.10
  • Published : 2013.10.31

Abstract

In this case study, we investigated the characteristics of secondary beginning science-gifted education teachers' reflection on their science teaching with coteaching through mentoring. We selected two beginning teachers with less than one year teaching careers in secondary science-gifted education. The teachers planned, performed, and reflected together on their science teaching for science-gifted students during twelve class hours over four times. Since the second class, pre-, during-, and post-mentorings were conducted. We observed their science classes with coteaching through mentoring, and analyzed their reflective journals in the views of productive reflection. The analyses of the results revealed that 'instructional strategies and instruction for science-gifted education' and 'science-gifted students' were most frequently included in their reflection regardless of class time. 'Curriculum for science-gifted education' were also frequently included although fewer than the two aspects. However, 'subject matter knowledge' and 'assessment in science-gifted education' were hardly included. Two to four aspects of the five were variously integrated in their reflection. The integrations among three to four aspects were especially more frequently included than those between two aspects. The integrations of 'instructional strategies and instruction for science-gifted education' or 'science-gifted students' with the other aspects were also found to be the most frequent. These results suggest that coteaching through mentoring can promote beginning science-gifted education teachers' productive reflection on their science teaching.

이 연구에서는 사례연구를 통해 멘토링을 통한 코티칭 과학영재수업에 대한 중등 초임 과학영재교육 담당교사의 반성의 특징을 생산적 관점에서 조사했다. 중등 과학영재교육 경력이 1년 미만인 초임 교사 2인을 선정하여 총 4회에 걸친 12차시의 과학영재수업을 공동으로 계획, 진행, 평가하도록 했으며, 2~4차 수업에서는 수업 전, 중, 후에 멘토링을 실시했다. 두 교사의 모든 코티칭 과학영재수업과 멘토링 과정을 참관했고, 두 교사의 반성일지를 생산적 반성의 관점에서 분석했다. 연구 결과, 수업 차수에 관계없이 두 교사 모두 다른 측면보다 '과학영재 교수전략 및 지도'와 '과학영재학생' 측면에서의 반성을 비교적 많이 하는 것으로 나타났다. 두 측면보다 적긴 했지만 '과학영재교육과정' 측면에 대한 반성도 적지 않았다. '과학내용지식'과 '과학영재교육 평가' 측면에 대한 반성은 드물었다. 통합 수준에 대한 결과에서는, 두 교사 모두 수업의 5가지 측면 중 2~4가지 측면이 다양한 형태로 통합된 반성을 하는 것으로 나타났다. 특히 2가지 측면 간의 통합보다 3~4가지 측면 간의 통합이 더 많았다. 또한, '과학영재학생' 또는 '과학영재 교수전략 및 지도' 측면이 다른 측면과 통합되어 있는 경우가 많았다. 이런 결과는 멘토링을 통한 코티칭이 초임 과학영재교육 담당교사의 과학 수업에 대한 생산적 반성을 촉진할 가능성을 시사한다.

Keywords

References

  1. 고문숙, 남정희 (2013). 협력적 멘토링을 통한 초임 중등 과학교사의 교수실행에서 나타나는 반성적 실천의 변화. 한국과학교육학회지, 33(1), 94-113.
  2. 곽덕주, 진석언, 조덕주 (2007). 우리나라 예비 교사들의 실천적 경험에 대한 반성의 특징. 교육학연구, 45(4), 195-223.
  3. 곽영순 (2011). 초임 과학교사 지원을 위한 멘토링의 효율성 연구. 한국과학교육학회지, 31(1), 1-13.
  4. 김선경, 백성혜 (2011). 중학교 과학영재 담당교사의 수업전략 특징 분석. 한국과학교육학회지, 31(2), 295-313.
  5. 김순희 (2009). 교사의 반성적 수업 실천을 위한 방안 탐색. 한국교원교육연구, 26(2), 101-121.
  6. 김영순, 김효남, 신애경 (2011). 반성적 사고를 강조한 수업장학이 초등교사의 과학수업에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 31(8), 1092-1109.
  7. 남미애 (2010). 초등과학 영재교육 학습평가 기준 및 도구 개발. 경인교육대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 노태희, 김영훈, 양찬호, 강훈식 (2011). 과학영재교육에서 초임 교사들의 PCK 측면에서의 수업 전문성에 대한 사례연구. 한국과학교육학회지, 31(8), 1214-1228.
  9. 노태희, 양찬호, 김영훈, 강훈식 (2012). 코티칭을 통한 초임 과학영재교육 담당교사의 수업 전문성 변화에 관한 사례연구. 한국과학교육학회지, 32(4), 655-670.
  10. 박미화, 이진석, 이경호, 송진웅 (2007). 과학 수업에 대한 반성적 사고의 개념적 정의와 유형: 예비 과학교사를 중심으로. 한국과학교육학회지, 27(1), 70-83.
  11. 박승렬, 한상훈, 이명자 (2008). 수업반성 연구 경향 고찰. 학습자중심교과교육연구, 8(2), 403-422.
  12. 박지은, 이봉우 (2012). 과학 영재교육 담당교사의 영재교육 전문성에 대한 인식. 교과교육학연구, 16(2), 587-601.
  13. 서경혜 (2005). 반성과 실천: 교사의 전문성 개발에 대한 소고. 교육과정연구, 23(2), 285-310.
  14. 서혜애, 박경희, 박지은 (2007). 과학영재교육 교사 교수 방법 전문지식의 수준 분석. 교과교육학연구, 11(1), 1-14.
  15. 양기창, 윤혜경 (2012). 수업 반성 저널을 통해 살펴 본 초등 교사의 과학 수업 반성의 특징. 초등과학교육, 31(3), 372-385.
  16. 양찬호, 강훈식 (2013). 중등 초임 과학영재교육 담당교사의 코티칭 과정에서 나타나는 과학 수업 반성의 특징 분석. 한국과학교육학회지, 33(2), 373-389.
  17. 윤혜경 (2012). 생산적 반성의 관점에서 분석한 초등 예비 교사의 과학 수업 반성. 한국과학교육학회지, 32(4), 703-716.
  18. 윤혜경 (2013). 과학 모의 수업에 대한 반성 저널 쓰기와 토론을 통한 초등 예비교사의 생산적 반성 증진. 초등과학교육, 32(2), 113-126.
  19. 이봉우, 손정우, 최원호, 이인호, 전영석, 최정훈 (2008). 과학영재교육에서 교사들이 겪는 어려움. 초등과학교육, 27(3), 252-260.
  20. 정금순, 강훈식 (2011). 초등 과학영재수업에서 코티칭의 활용에 대한 사례 연구. 한국과학교육학회지, 31(2), 239-255.
  21. 정윤경 (2007). 반성적 교사교육에서'반성'의 의미. 교육의 이론과 실천, 12(2), 165-188.
  22. 조덕주 (2009). 반성적 사고 중심 예비교사 교육 프로그램 개발을 위한 기초연구. 한국교원교육연구, 26(2), 411-436.
  23. 최종림, 이선경, 김찬종, 유은정, 김제홍, 오현석 (2009). 반성적 실천을 통한 과학교사의 교수실행변화에 관한 사례 연구. 한국과학교육학회지, 29(8), 793-811.
  24. 한재영, 윤지현, 노태희 (2008). 예비 교사 교육 방안으로서 코티칭의 유용성. 한국교원교육연구, 25(1), 117-136.
  25. Davis, E. A. (2006). Characterizing productive reflection among pre-service elementary teachers: Seeing what matters. Teaching and Teacher Education, 22(3), 281-301. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.11.005
  26. Hatton, N., & Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: Towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education, 11(1), 33-49. https://doi.org/10.1016/0742-051X(94)00012-U
  27. Hudson, P. (2004). Toward identifying pedagogical knowledge for mentoring in primary science teaching. Journal of Science Education and Technology, 13(2), 215-225. https://doi.org/10.1023/B:JOST.0000031260.27725.da
  28. Koch, J., & Appleton, K. (2007). The effect of a mentoring model for elementary science professional development. Journal of Science Teacher Education, 18(2), 209-231. https://doi.org/10.1007/s10972-006-9036-1
  29. Korthagen, Fred A. J. (1999). Linking reflection and technical competence: The logbook as an instrument in teacher education. European Journal of Teacher Education, 22(2-3), 191-207.
  30. Luttenberg, J., & Bergen, T. (2008). Teacher reflection: The development of a typology. Teacher and Teaching: Theory and Practice, 14(5-6), 543-566. https://doi.org/10.1080/13540600802583713
  31. Nichols, S. E., Tippins, D., & Wieseman, K. (1997). A "toolkit" for developing critically reflective science teachers. Research in Science Education, 27(2), 175-194. https://doi.org/10.1007/BF02461315
  32. Roth, W. -M., & Tobin, K. (2005). Coteaching: From praxis to theory. In W. -M. Roth, & K. Tobin (Eds.), Teaching together, learning together (pp. 5-26). New York: Peter Lang.
  33. Roth W. -M., Tobin, K., Carambo, C., & Dalland, C. (2004). Coteaching: Creating resources for learning and learning to teach chemistry in urban high schools. Journal of Research in Science Teaching, 41(9), 882-904. https://doi.org/10.1002/tea.20030
  34. Schon, D. A. (1983). Reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
  35. Zeichner, K. M. (1983). Alternative paradigms of teacher education. Journal of Teacher Education, 34(3), 3-9. https://doi.org/10.1177/002248718303400302

Cited by

  1. A Case Study of Elementary Teachers’ Reflective Practices while Mentoring a Class for the Gifted vol.54, pp.4, 2013, https://doi.org/10.15812/ter.54.4.201512.773