DOI QR코드

DOI QR Code

RealBook: A Tangible Electronic Book Based on the Interface of TouchFace-V

RealBook: TouchFace-V 인터페이스 기반 실감형 전자책

  • 송대현 (전남대학교 전자컴퓨터공학과) ;
  • 배기태 (한독미디어대학원대학교 뉴미디어학부) ;
  • 이칠우 (전남대학교 전자컴퓨터공학과)
  • Received : 2013.09.11
  • Accepted : 2013.12.11
  • Published : 2013.12.28

Abstract

In this paper, we proposed a tangible RealBook based on the interface of TouchFace-V which is able to recognize multi-touch and hand gesture. The TouchFace-V is applied projection technology on a flat surface such as table, without constraint of space. The system's configuration is addressed installation, calibration, and portability issues that are most existing front-projected vision-based tabletop display. It can provide hand touch and gesture applying computer vision by adopting tracking technology without sensor and traditional input device. The RealBook deals with the combination of each advantage of analog sensibility on texts and multimedia effects of e-book. Also, it provides digitally created stories that would differ in experiences and environments with interacting users' choices on the interface of the book. We proposed e-book that is new concept of electronic book; named RealBook, different from existing and TouchFace-V interface, which can provide more direct viewing, natural and intuitive interactions with hand touch and gesture.

본 논문에서는 사용자 중심의 제스처 인식과 직관적인 다중 터치가 가능한 TouchFace-V 인터페이스를 기반으로 제작된 실감형 전자책 RealBook시스템에 대하여 제안한다. 제안한 인터페이스는 기존 테이블탑 디스플레이의 단점으로 지적되는 제한적인 공간 활용 및 이동성 문제를 개선한 인터페이스로 테이블과 같이 평평한 곳이면 사용자가 언제 어디서나 자유롭게 간단한 설치 및 사용이 가능하다. 또한 영상 처리 기술 외에 별도의 센싱 기술을 사용하지 않고 손가락 다중 터치 기능 및 다양한 손 제스쳐 인식 기능을 구현했을 뿐만 아니라, 컴퓨터와 사용자간의 상호작용을 쉽고 자연스럽게 해주는 장점이 있다. 제안한 실감형 RealBook은 종이책의 아날로그적 감성과 디지털 전자책의 멀티미디어 효과를 접목시킨 전자책으로, 책에 있는 내용을 바탕으로 다양한 스토리를 구현하여 독자의 선택에 따라 각기 다른 스토리 진행이 가능하다. 독자들은 책 공간 안에서 다양한 상호작용을 통한 새로운 경험을 체험할 수 있다. 실험을 통해 제안한 시스템의 효율성을 입증하고 나아가 다중 터치 기술을 이용한 콘텐츠 시장이 발전할 수 있는 방안을 제시한다.

Keywords

References

  1. P. Wellner, "The DigitalDesk calculator: tangible manipulation on a desk top display," Proc. of the 4th annual ACM symposium on User interface software and technology, pp.27-33, 1991.
  2. Fitzmaurice, W. George, Hiroshi Ishii, and William AS Buxton, "Bricks: laying the foundations for graspable user interfaces," Proc. of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, pp.442-449, 1995.
  3. Andrew D. Wilson, "PlayAnywhere: a compact interactive tabletop projection-vision system," Proc. of the 18th annual ACM symposium on User interface software and technology, pp.83-92, 2005.
  4. Paul Dietz and Darren Leigh, "DiamondTouch: a multi-user touch technology," Proc. of the 14th annual ACM symposium on User interface software and technology, pp.219-226, 2001.
  5. J. Rekimoto, "SmartSkin: an infrastructure for freehand manipulation on interactive surfaces," Proc. of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems: Changing our world, changing ourselves, pp.113-120, 2002.
  6. H. Bay, T. Tinne, and Luc Van Gool, "Surf: Speeded up robust features," Computer Vision- ECCV2006, pp.404-417, 2006.
  7. D. G. Lowe, "Object recognition from local scale-invariant features," Computer Vision, 1999 Proc of the Seventh IEEE International Conference on, Vol.2, pp.1150-1157, 1999.
  8. Selim G. Akl and Godfried T. Toussaint, "A fast convex hull algorithm," Information Processing Letters, Vol.7, No.5, pp.219-222, 1978. https://doi.org/10.1016/0020-0190(78)90003-0
  9. 송대현, 박재완, 이칠우, "테이블탑 디스플레이 기반 사용자 중심의 실감형 상호작용 전자책", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제6호, pp.117-125, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.6.117
  10. 유재상, 조규성, 양현승, "증강 책을 위한 적응형키프레임 기반 트래킹", 정보과학회논문지, 제16권, 제4호, pp.502-506, 2010.
  11. 김준우, 맹준희, 주지영, 임광혁, "멀티터치 스크린과 실감형 인터페이스를 적용한 과학 실험 학습 시스템", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제8 호, pp.461-471, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.8.461