DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Gifted Students' Suicidal Ideation and Relative Variables

영재들의 자살생각에 관한 구조모형 탐색

  • Received : 2012.08.19
  • Accepted : 2012.09.28
  • Published : 2012.09.30

Abstract

This study is to understand gifted students' suicidal ideation and its related variables among gifted students. For this, this study explores the relationship between maladaptive perfectionism of gifted students and suicidal ideation, confirming mediating effects of depression and academic stress. For the study 320 middle school students who were identified as the gifted at a gifted education center affiliated with the university. The results are summarized as follows. First, the fit of measurement model was found to be ${\chi}^2$=228.571(df=110, p=.000), CFI=.972, TLI=.966, RMSEA=.058, indicating most of fit indexes were acceptable. Second, suicidal ideation was found a significant positive relationship with maladaptive perfectionism, depression, academic stress. Third, as a result of examining path coefficient, it was found to be influenced significantly by all of the path from maladaptive perfectionism to depression and academic stress, the path from depression to suicidal ideation, the path from academic stress to suicidal ideation. However, the path from maladaptive perfectionism to suicidal ideation was found to be statistically insignificant. Fourth, the result showed that depression and academic stress worked as complete mediators between maladaptive perfectionism and suicidal ideation. These findings give useful information about affective aspects of gifted adolescents in hard circumstances. The results of the study will be helpful in devising consultation and educational programs for the gifted who are in danger of suicide.

이 연구는 영재의 부적응적 완벽주의가 자살생각에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고 부적응적 완벽주의와 자살생각 간의 관계에서 우울과 학업스트레스의 관계를 검증해봄으로써 영재의 정서적인 특징을 파악하고 자살생각의 위험성에 노출된 영재들에게 도움을 줄 수 있는 방법을 모색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 수도권의 한 대학부설 과학영재교육원에 재학중인 중학생 1~3학년 320명을 대상으로 연구를 실시하였다. 연구결과, 첫째, 과학영재의 자살생각에 대한 최종 모형의 적합도는 CFI=.972, TLI=.966, RMSEA=.058로 나타나 적합한 모형임을 확인하였다. 둘째, 자살생각은 부적응적 완벽주의와 우울, 학업스트레스와 모두 정적인 상관관계를 보였다. 셋째, 부적응적 완벽주의에서 우울과 학업스트레스의 경로와 우울에서 자살 생각, 학업스트레스에서 자살생각의 경로는 모두 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 하지만 부적응적 완벽주의에서 자살생각의 경로는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 우울과 학업스트레스는 부적응적 완벽주의와 자살생각 간의 관계를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 이 연구결과는 영재 청소년의 정의적 특성에 대한 이해의 폭을 넓히고, 완벽주의적인 특성을 지닌 영재에게 적절한 상담 및 교육 프로그램을 고안하기 위한 기초자료로 제공될 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 경향신문 2012. 9. 13일자 인터넷 기사: 지난 해 하루 평균 43.6명 자살... 10년 새 2배.
  2. 김정아 (2005). 초등정보 영재학생과 일반학생의 성취동기, 자기효능감, 스트레스 비교. 석사학위논문. 충남대학교.
  3. 동아일보 2012. 4. 18일자 1면 기사: KAIST 학생, 전산학과 4학년 스스로 목숨 끊어.
  4. 모혜연 (2000). 청소년기 스트레스 요인과 완벽주의 성향이 우울에 미치는 영향. 석사학위논문. 서강대학교.
  5. 문경숙 (2006). 학업스트레스가 청소년의 자살충동에 미치는 영향: 부모와 친구에 대한 애착의 매개효과. 아동학회지, 27(5), 143-157.
  6. 문화일보 2011. 4. 11일자 1면 기사: 실패 모르던 영재들 '낯선 좌절' 자살 부른다.
  7. 박병금 (2006). 청소년의 자살생각에 관한 생태체계요인 탐색. 박사학위논문. 충북대학교.
  8. 박병금, 노필순 (2007). 우울에 따른 청소년의 자살생각 관련변인: 우울청소년과 비우울청 소년의 집단비교를 중심으로. 정신보건과 사회사업, 28(8), 168-193.
  9. 박소희 (2010). 영재아동과 일반아동의 자아상태와 스트레스 및 스트레스 대처행동과의 관계: 초등 영재아동과 일반아동을 중심으로. 석사학위논문. 고려대학교.
  10. 박재연, 정익중 (2010). 인문계 고등학생의 학업문제가 자살생각에 미치는 영향: 개인수준의 위험요인과 보호요인의 매개역할을 중심으로. 한국아동복지학회, 32, 69-97.
  11. 박진혜 (2011). 영재아동과 일반아동이 학급에서 받는 스트레스 및 정신건강에 관한 연구. 석사학위논문. 서울교육대학교.
  12. 박혜정 (2009). 학업 스트레스, 통제소재, 우울과 자살사고와의 관계: 사회적 지지의 조절 효과. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  13. 박혜진 (2001). 영재 청소년의 완벽주의 성향, 심리적 적응, 자아 존중감의 관계. 석사학위논문. 연세대학교.
  14. 배병렬 (2009). Amos 17.0 구조방정식모델링 -원리와 실제-. 서울: 청람.
  15. 송인한, 권세원, 정은혜 (2011). 청소년의 차별경험이 자살생각에 미치는 영향: 사회적 지지의 조절효과를 중심으로. 한국청소년복지학회, 13(2), 199-223.
  16. 신민섭 (1993). 자살기제에 대한 실증적 연구: 자기 도피 척도의 타당화. 박사학위논문. 연세대학교.
  17. 신민섭, 박광배, 오경자 (1991). 우울증과 충동성이 청소년들의 자살행위에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 10(1), 286-297.
  18. 심혜원 (1995). 완벽주의 성향이 정신 건강에 미치는 영향. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  19. 오미향 (1993). 중학생의 학업스트레스 요인 및 증상분석과 그 감소를 위한 명상 훈련의 효과. 석사학위논문. 경북대학교.
  20. 우채영, 박아청, 정현희 (2010). 성별 및 학교 급별에 따른 청소년의 인간관계, 스트레스, 우울과 자살생각 간의 구조적 관계. 한국교육심리학회, 24(1), 19-38.
  21. 유상미 (2008). 지각된 스트레스, 부적응적 완벽주의, 자살사고의 관계: 사회적 문제해결 능력과 애착유형의 조절효과 중심으로. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  22. 윤경란 (2006). 청소년의 스트레스와 자살생각: 자아탄력성의 조절 효과. 석사학위논문. 경남대학교.
  23. 윤초희, 윤여흥, 김흥원 (2004). 지적으로 우수한 초등영재아의 심리사회적 적응. 한국심리학회지: 발달, 17(2), 177-196.
  24. 이병환, 김경수 (2009). 중학생의 자살생각과 공격성 및 귀인성향의 관계 분석. 한국열린교육학회, 17(4), 323-342.
  25. 이수민, 양난미 (2011). 완벽주의가 학업지연행동에 미치는 영향 -스트레스, 학업적 자기효능감의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(3), 717-738.
  26. 이은숙 (2002). 청소년의 소외감, 우울과 자살생각에 관한 구조모형. 박사학위논문. 경희대학교.
  27. 이외숙 (2005). 초등 영재아가 지각하는 부모의 성취압력 및 교사로부터 받는 스트레스의 정도와 대처행동. 석사학위논문. 창원대학교.
  28. 이진오 (2008). 청소년의 여가활동 참가에 따른 자아탄력성이 자살위험성에 미치는 영향. 박사학위논문. 고려대학교.
  29. 장은선 (2006). 청소년의 스트레스와 비합리적 신념이 자살생각에 미치는 영향. 석사학위논문. 숙명여자대학교.
  30. 정영주, 정영숙 (2007). 청소년의 자살생각과 관련된 우울, 인지적 와해 및 친구지지 간의 관계 분석. 한국심리학회: 발달, 20(1), 67-88.
  31. 정철순, 임숙빈, 고효진 (2001). 청소년의 자살 위험에 관한 연구. 정신간호학회지, 10(4), 521-532.
  32. 조수철, 이영식 (1990). 한국형 소아우울척도의 개발. 신경정신의학회지, 29(4), 943-956.
  33. 지은희 (2006). 아동의 완벽주의 성향과 자아존중감 및 스트레스와 관계. 석사학위논문. 서강대학교.
  34. 최바올, 고은영, 이소연, 이은지, 서영석 (2011). 부적응적 완벽주의, 무망, 우울, 심리적 극통 및 자살사고의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(3), 693-716.
  35. 최인재 (2010). 청소년기 자녀의 자살 생각에 대한 부모자녀관계의 영향: 자아존중감 및 우울의 매개효과를 중심으로. 한국청소년학회, 17(9), 105-130.
  36. 최정웅 (2012). 온라인 게시글에서 나타나는 과학 영재들의 고민유형 분석. 석사학위논문. 아주대학교.
  37. 최정임 (1998). 완벽주의 성향, 시험 불안, 학업 성취도의 관계. 석사학위논문. 연세대학교.
  38. 한기연 (1993). 다차원적 완벽성: 개념, 측정 및 부적응과의 관련성. 박사학위논문. 고려대학교.
  39. 현진원 (1992). 완벽주의 성향과 평가수준이 과제수행에 미치는 영향. 석사학위논문. 연세대학교.
  40. 홍세희 (2000). 구조 방적식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  41. 홍세희 (2001). 임상심리학 이론의 경험적 검증을 위한 최신 연구방법론: 구조방정식 모형을 이용한 매개모형과 잠재평균모형의 분석. 한국임상심리학회 3월 워크샵 자료집.
  42. Adderholdt-Eliott, M. (1987). Perfectionism: What's so bad about being good?. Minneapolis: Free Spirit Publishing Inc.
  43. Adkins, K. K., & Parker, W. (1996). Perfectionism and suicidal preoccupation. Journal of Personality, 64(2), 529-543. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1996.tb00520.x
  44. Baker, J. A. (1995). Depression and suicidal ideation among academically talented adolescents. Gifted Child Quarterly, 39, 218-233. https://doi.org/10.1177/001698629503900405
  45. Beevers, C. G., & Miller, I. W. (2004). Perfectionism, cognitive bias, and hopelessness as prospective predictors of suicide ideation. Suicide & Life-Threatening Behavior, 34(2), 126-137. https://doi.org/10.1521/suli.34.2.126.32791
  46. Berndt, D. J., Kaiser, C. F., & Van Aalst, F. (1982). Depression and self-actualization in gifted adolescents. Journal of Clinical Psychology, 38, 142-150. https://doi.org/10.1002/1097-4679(198201)38:1<142::AID-JCLP2270380123>3.0.CO;2-D
  47. Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  48. Burns, D. D. (1980). The Perfectionist's script for self-defeat. Psychology, 50, 219-230.
  49. Clarizio, H. F. (1994). Assessment and Treatment of Depression in Children and adolescents. Brandon, VT: Clinical Psychology Pub.
  50. Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimension of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449-468. https://doi.org/10.1007/BF01172967
  51. Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., Marria, J. I., & Neubauer, A. L. (1993). A comparison of two measures of perfectionism. Personality and Individual Difference, 14, 119-126. https://doi.org/10.1016/0191-8869(93)90181-2
  52. Hamilton, T. K., & Schweitzer, R. D. (2000). The cost of being perfect: perfectionism and suicide ideation in university students. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 34(5), 829-835. https://doi.org/10.1080/j.1440-1614.2000.00801.x
  53. Harmacheck, D. E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism. Psychology, 15, 27-33.
  54. Hayes, M., & Sloat, R. (1990). Suicide and the gifted adolescent. Journal for the Education of the Gifted, 13, 229-244.
  55. Hewitt, P. L., & Dyck, D. G. (1986). Perfectionism, stress and vulnerability to depression. Cognitive therapy & research, 10, 137-142. https://doi.org/10.1007/BF01173389
  56. Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionisms in the self and social context: Conceptualization, assessment and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456-470. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.3.456
  57. Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1993). Dimensions of perfectionism, daily stress and depression: A test of the specific vulnerability hypothesis. Journal of Abnormal Psychology, 102, 58-65. https://doi.org/10.1037/0021-843X.102.1.58
  58. Hewitt, P, L., Flett, G. L., Turnbull-Donovan, W., & Mikail, S. (1991). The multidimensional perfectionism scale: Reliability, validity and psychometric properties in psychiatric samples. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 3, 464-468. https://doi.org/10.1037/1040-3590.3.3.464
  59. Hollingworth, L. (1942). Children above 180 IQ Stanford Binet: Origins and development. New York: World Book.
  60. Hollingworth, L. S. (1975). Children above 180 IQ. New York: Arno Press, reprint of the 1942 edition.
  61. Jackson, P. S., & Peterson, J. (2003). Depressive disorder in highly gifted adolescents. Journal of Secondary Gifted Education, 14, 175-186.
  62. Kaiser, C. F., & Berndt, D. J. (1985). Predictors of loneliness in gifted adolescents. Gifted Child Quarterly, 29, 74-77. https://doi.org/10.1177/001698628502900206
  63. Klerman, G. (1987). Clinical epidemiology of suicide. Journal of Clinical Psychiatry, 48, 33-38.
  64. Neihart, M. (1999). The impact of giftedness on psychological wellbeing: What does the empirical literature say? Roeper Review, 22, 278-319.
  65. Neihart, M. (2000). Gifted Children With Asperger's Syndrome. The Gifted child quarterly, 44(4), 222-230. https://doi.org/10.1177/001698620004400403
  66. Reynold, W. M. (1988). Suicidal ideation questionnaire: Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  67. Richardson, A. S., Bergen, H. A., Martin, G., Roeger, L., & Alliso, S. (2005). Perceive academic Performance as an indicator of risk of attempted suicide in young adolescents. Archive of suicide Research, 9(2), 163-176. https://doi.org/10.1080/13811110590904016
  68. Rimm, S. B. (1995). Why bright Kids get poor grades: And what you can do about it. New York: Crown Publisher, Inc.
  69. Rubin, C., Rubenstein, J. L., Stechler, G., Heeren, T., Halton, A., Housman, D., Kasten, L. (1992). Depressive affect in "normal" adolescents: Relationship to life stress, family and friends. American Journal of Orthopsychiatry, 62, 430-441. https://doi.org/10.1037/h0079352
  70. Silverman, L. K. (1993). Counseling the gifted and talented. New York: Love.
  71. Webb, J. T. (1993). Nurturing Social-emotional development of gifted children. In K. A. Hellen, F. J. Monks, & A. H. Passow (Eds.), International handbook lf research and development lf giftedness and talent (pp. 525-538), Pergamon Press.
  72. Webb, J. T., Meckstroth, E. A., & Tolan, S. S. (1994). Guiding the Gifted Child: A practical source for parents and teachers. Ohio Psychology Publication Company.
  73. Weisse, D. E. (1990). Gifted Adolescents and Suicide. School Counselor, 37(5), 351-358.
  74. Whitemore, J. R. (1980). Giftedness, conflict and under achievement. Boston: Allan & Bacon.
  75. Willings, D., & Arseneault, M. (1986). Attempted suicide and creative promise. Gifted Education International, 4(1), 10-13. https://doi.org/10.1177/026142948600400103