DOI QR코드

DOI QR Code

An analysis on the curriculum and teaching methods of Korean mathematics education departments

한국 사범대학 수학교육과의 교육과정 및 교수방법 분석

  • Kwon, Oh-Nam (Department of Mathematics Education, Seoul National University) ;
  • Kim, A-Mi (Graduate School of Seoul National University) ;
  • Cho, Hyung-Mi (Graduate School of Seoul National University)
  • Received : 2012.06.13
  • Accepted : 2012.08.20
  • Published : 2012.08.31

Abstract

This study has examined the current status of mathematics education departments by analyzing its curriculum and teaching methods. We analyzed data set of the number of faculty and students, curricula, textbooks and instructional methods among 23 mathematics education department in Korea. The data reveals that the curricula of the universities of education has shown that more content knowledge subjects are taught than pedagogy knowledge subjects. However, it is important to note that there is increasing emphasis on pedagogical content knowledge. In addition, the curricula of mathematics education departments deal with various aspects of pedagogical content knowledge. What matters is whether the system works for developing a sound and deep understanding of fundamental aspects of the subject matter in future mathematics teachers. The results of the study point to the importance of pedagogical content knowledge and to the essential components that can promote further understanding of effective teaching for preparing future teachers in mathematics education departments.

Keywords

References

  1. Ball, D. L., Thames, M., & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for teaching: What makes it special? Journal for Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  2. Shulman L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations for the new reform, Harvard Educational Review, 57(1), 1-21. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  3. Klein, F. (1968). Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint: Arithmetic.Algebra. Analysis. E. R. Hedrick, C. A. Noble (trans.). New York: Dover Publications. (원작은 1924년에 출판).
  4. Kwon O. N., & Ju Mikyung (2012). Standards for professionalization of mathematics teachers: policy, curricula, and national teacher employment test in Korea, ZDM, 44(2), 211-222. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0384-3
  5. Wilson, S. M., Floden, R. E., & Ferrini-Mundy, J. (2001). Teacher preparation research: Current knowledge, gaps, and recommendations. Center for the Study of Teaching and Policy, University of Washington.
  6. 김관복․김문희․이한우 (2011). 2011년도 교원자격검정 실무편람, 교육과학기술부 교원정책과. (pdf 파일).
  7. 김병찬 (2001). 한국과 미국의 교사교육 프로그램 비교연구, 교육행정학연구, 19(4), 201-228.
  8. 김수환․박영희․정지선 (2001). 수학 교사의 전문성 개발 프로그램에 관한 연구, 연구보고 RR2000-Ⅵ-1, 한국교원대학교 교과교육공동 연구소.
  9. 김혜숙 (2003). 교원 '전문성'와 '질'의 개념 및 개선 전략탐색, 교육학연구, 41(2), 93-114.
  10. 나동진 (1998). 교직의 전문성 개발을 위한 교사양성 교육과정: 한미양국의 교사양성 교육과 정의 비교연구, 한국교원교육학회 한국교사교육, 15(1), 189-207.
  11. 박경묵․이병진 (2002). 교사 전문성 향상을 위한 교원양성 대학원 체제 및 프로그램 개발, 한국연구재단 연구 성과물. 한국교원대학교.
  12. 박정인 (2007). 사범대학 수학교육과 교과과정에 관한 비교 분석 연구, 우석대학교 교육대학원 석사논문.
  13. 손충기 (2004). 사범대학 교육과정 편성 ${\cdot}$ 운영방법 개발 을 위한 교사의 요구분석 연구, 교육연구과정, 22(4), 251-271.
  14. 신현용 (2003). 교사 양성 대학 수학교육과 교육 과정 및 교수-학습 방법 개발에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(4), 431-452.
  15. 이순덕․정은경․오선아 (2009). 대학교수의 인식론적 신념과 교수방법의 관계, 韓國敎育論壇, 8(1), 77-100.
  16. 이옥선 (2003). 사범대학 수학교육과 교과과정 비교연구, 홍익대학교 교육대학원 석사논문.
  17. 이칭찬 (1996). 대학의 교수방법: 이대로 좋은가? 한국교육문제연구, 11, 257-264.

Cited by

  1. 수업을 위한 수학적 지식과 수업의 수학적 질 사이의 관계: 고등학교를 중심으로 vol.59, pp.3, 2012, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.3.237