한 사범대학 과학 교육 조교수의 삶에 대한 자서전적 연구

Autobiographic Research on the Life of an Assistant Professor of Science Education at a College of Education

  • 투고 : 2012.04.12
  • 심사 : 2012.06.03
  • 발행 : 2012.06.30

초록

사범대학 조교수는 어떤 삶을 살고 있는가? 이 연구의 목적은 한 지방 국립 사범대학 조교수의 삶을 탐색하여 과학 교육 연구자 및 교사 교육자로서의 삶의 모습을 기술하고 이해하는 것이다. 연구자 스스로 삶을 정리하고 반성하는 자서전적 연구를 수행하였다. 조교수의 삶이 담겨진 기록들을 수집한 후 그것을 분류하는 틀을 개발하였다. 조교수의 삶을 대학에서의 삶과 개인적인 삶으로 크게 분류하고, 대학에서의 삶은 다시 교육, 연구, 봉사로, 개인적인 삶은 본인과 가정으로 구분하였다. 나의 다양한 삶의 모습에서 '변화'와 '학습'의 핵심 주제를 찾았고, 그에 해당하는 삶의 내용을 재구성하여 제시하였다. 그리고 조교수 시기의 나를 '자신에게서 타인으로', '어울림과 고립의 조화', '끊임없는 배움으로 운신의 폭 증가'로 표현할 수 있었다. 나의 삶에 대한 이해와 반성을 통해 사범대학 교수의 역할을 되짚어보고 교육적인 시사점을 논의하였다.

What is the life of an assistant professor working at a college of education look like? The purpose of this paper is to describe and understand the life of an assistant professor as a science education researcher and as a teacher educator from exploring his life in a local national university. The researcher (I) conducted an autobiographic research in which I reconstructed and reflected my life by myself. I collected data/records on the life of myself, and developed a framework to classify them. The life of an assistant professor was categorized into the official life at the university and the personal life, and the former was sorted into education, research, and service and the latter was divided into personal and family. From the various profiles of my life, I found the main theme of 'change' and 'learning,' from which I reconstructed my life in narratives. I can express myself as an assistant professor with 'from myself to others,' 'balancing society and isolation,' and 'increasing room to maneuver through continuous learning.' I reflected my life and the role of a professor at a college of education, and discussed the educational implication of the result.

키워드