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Identification Patterns for Immersion of Visual Storytelling -Based on Disney Animation-

비주얼스토리텔링의 몰입을 위한 동일시 패턴 -디즈니 애니메이션을 중심으로-

  • 김영아 (부산대학교 영상정보공학과) ;
  • 신승윤 (부산대학교 영상정보공학과) ;
  • 김재호 (부산대학교 영상정보공학과)
  • Received : 2012.04.27
  • Accepted : 2012.05.23
  • Published : 2012.07.28

Abstract

This thesis is on the identification pattern for immersion of visual storytelling and studied identification which is psychological action in the visual aspect. Shots which the audience were identified with character's eyes in animation were classified and connection structures of shot and shot were coded through semiological analysis. In shot's coded combination regularly organized, identification patterns which have characteristic meanings were discovered. These patterns which have characteristic meanings can be used by choice following the narrative situation. Therefore identification visual patterns which can be used in real production environment are to be suggested.

본 논문은 비주얼스토리텔링의 몰입을 위한 동일시 패턴에 관한 것으로 심리적 작용인 동일시를 시각적인 측면에서 연구하였다. 애니메이션에서 관객이 등장인물의 시선과 동일시가 이루어진 샷들만 분류하여 샷과 샷의 연결 구조를 기호학적 분석을 통해 코드화하였다. 규칙적으로 조직된 샷의 코드화 조합에서 특징적인 의미를 가진 동일시 패턴을 발견하였다. 이 패턴들은 특징적인 의미를 가지고 있기 때문에 내러티브 상황에 따라 선택하여 사용할 수 있다. 이에 실제 제작환경에서 활용가능한 동일시 시각 패턴을 제안하고자 한다.

Keywords

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