The Effect of Gyeryongsan National Park Visitors' Tourism Motivation on Satisfaction and Behavior Intention: Moderation Effect of Tourism Purpose

계룡산 국립공원 방문객의 관광동기가 만족도 및 행동의도에 미치는 영향 - 관광 목적을 조절효과로 -

  • Kim, Hyo-Jung (Dept. of Business Administration (Major: Tourism Management), Woosong University) ;
  • Kim, Si-Joong (Department of Hotel & Tourism Management, Woosong University)
  • 김효중 (우송대학교 일반대학원 경영학과 관광경영학전공) ;
  • 김시중 (우송대학교 호텔관광경영학과)
  • Received : 2012.05.11
  • Accepted : 2012.05.27
  • Published : 2012.06.30

Abstract

This study aims at examining the effect of Gyeryongsan national park visitors' tourism motivation on satisfaction and behavior intention based on conducted questionnaires. According to the empirical analyses, two effects were drawn. The results are as follows: First, the effect of tourism motivation on satisfaction and behaviour intention: Second, the moderation effect of tourism purpose on tourism motivation, satisfaction, and behavior intention. According to hypothesis testing for this study, physical motivation and personal motivation influenced satisfaction in terms of tourism motivation and satisfaction for the national park destinations. In addition, physical motivation and personal motivation affected behaviour intention in terms of tourism motivation and behaviour intention for the tourism destinations. Tourist satisfaction, besides, had a significant effect on revisit and word-of-mouth intention. Finally, moderate variables of tourism purpose had a significant influence on tourism motivation, satisfaction, and behaviour intention.

국립공원 방문객의 경험을 중심으로 방문객의 관광동기에 대해 파악하고, 관광동기가 만족 및 관광객의 행동의도 등에 대한 영향관계를 확인하는 연구는 매우 필요하다. 이에 본 연구에서는 계룡산 국립공원 방문객을 대상으로 방문 후의 설문조사를 통하여 국립공원 관광동기가 방문객의 만족 및 행동의도에 어떠한 영향을 미치는 지를 규명함에 목적이 있었다. 이에 실증분석을 통하여 관광동기가 만족도 및 행동의도에 미치는 영향 관계, 그리고 관관광동기가 만족도 및 행동의도에 미치는 영향관계에서 관광 목적의 조절효과에 대한 분석이 이루어졌다. 본 연구의 가설 검증결과, 국립공원 관광지 관광동기와 만족과의 관계에서 '신체적 동기' 및 '대인적 동기' 요인은 만족에 있어 영향관계가 높은 것으로 나타났다. 그리고 관광지 관광동기와 행동의도 관계에서 '신체적 동기'와 '대인적 동기' 요인이 행동의도에 영향관계가 있는 것으로 파악되었다. 또한 방문객 만족은 '재방문'과 '구전의도'에 유의한 영향 관계가 있는 것으로 분석되었다. 마지막으로 관광동기와 만족 및 행동의도 간에는 관광 목적 조절변수에 의한 유의한 영향관계가 있는 것으로 나타났다.

Keywords