DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Adolescent Awareness of Radiation: Marking the First Anniversary of the Fukushima Nuclear Accident

청소년의 방사선 인식도 분석: 일본 후쿠시마 원전사고 1주년 계기

  • Received : 2012.05.07
  • Accepted : 2012.05.28
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Marking the first anniversary of the Fukushima nuclear accident, which took place on March 11th, 2011, the level of adolescent awareness and understanding of radiation was surveyed, and the results were then compared with those for adults with the same questionnaires conducted at similar times. A qualitative survey and frequency analysis were made for the design of the study methodology. Those surveyed were limited to 3rd grade middle school students, 15 years of age, who are the future generation. The questionnaire, which is a survey tool, was directly distributed to the students and 2,217 answers were analysed. The questionnaires were composed of 40 questions, and it was found that Cronbach's coefficient was high with 'self awareness of radiation' at 0.494, 'risk of radiation' at 0.843, 'benefit of radiation' at 0.748, 'radiological safety control' at 0.692, 'information sources of radiation' at 0.819, and 'impacts of Fukushima accident'. The results of the survey analysis showed that the students' knowledge of radiation was not very high with 67.4 points (69.5 points for adults) calculated on a maximum scale of 100 points (converted points). The impacts of the Fukushima nuclear accident were found to be less significant to adolescents than adults, and the rate of answer of "so" or " very so" in the following questions demonstrates this well. It was also shown that the impacts of the Fukushima accident to adolescents were comparatively low with 27.0% (38.9% for adults) on the question of "attitude changed against nuclear power due to the Fukushima accident," 65.7%(86.6% for adults) on the question of "the damages from the Fukushima accident was immeasurably huge," and 65.0% (86.3% for adults) on "the Fukushima accident contributed to raising awareness on the safety of nuclear power plants". The adolescents had a high rate of "average" answers on most of the questions compared with adults, and it can be construed that this resulted from adolescent awareness of radiation not being firmly rooted on themselves. This study was the first of its kind for surveying adolescents regarding the level of awareness of radiation after the Fukushima accident, and the results were compared with the survey results of adults, and they are expected to greatly contribute toward establishing a radiation policy by the government in the future.

2011년 3월 11일 일본 후쿠시마(福島) 원전 사고 1주년을 계기로 청소년의 방사선 인식도를 알아 본 뒤 이를 일반 성인을 대상으로 동일 설문을 이용해 거의 비슷한 시기에 조사한 결과와 비교하고자 하였다. 연구 방법론적 설계는 양적 조사를 하고, 빈도 분석을 하였다. 조사 대상은 미래 세대인 15세 중학교 3학년 학생으로 한정하였으며, 조사 도구인 설문지를 직접 배포하여 유효 응답지인 2,217부를 기준으로 분석하였다. 설문은 40문항으로 구성하였으며, 하위 영역별 크론바하 알파(Cronbach's ${\alpha}$) 계수는 '방사선의 자아 인식' 0.494, '방사선의 위험' 0.843, '방사선의 편익' 0.748, '방사선의 안전관리' 0.692, '방사선의 정보원' 0.819, '후쿠시마 사고의 영향 정도' 0.675로 대부분 높은 것으로 나타났다. 설문 분석 결과 응답자의 방사선 개념에 대한 지식은 100점 만점으로 환산시 67.4점(성인 69.5점)으로 높지 않았다. 후쿠시마 사고의 영향은 성인보다 덜 받은 것으로 조사됐는데, 다음 문항에서 '그렇다' 또는 '매우 그렇다'고 응답한 비율에서 잘 드러난다. '후쿠시마 사고의 영향으로 원전을 하지 말아야 한다는 쪽으로 생각을 바꿨다'는 문항에는 전체의 27.0%(성인은 38.9%)가, '후쿠시마 원전 사고로 인한 피해는 측정이 불가능할 만큼 막대하다'는 문항에는 전체의 65.7%(성인은 86.6%)가, '후쿠시마 원전 사고는 원자력 발전소 안전에 대한 경각심을 높이는 데 기여하였다'는 문항에는 전체의 65.0%(성인 86.3%)가 그 같이 응답해 청소년의 후쿠시마 사고의 영향 정도가 상대적으로 낮은 것을 알 수 있다. 또 상당수의 문항에서 청소년들은 성인에 비해 '보통이다'라고 응답하는 비율이 높았는데, 이는 아직 청소년 자신의 방사선에 대한 인식이 제대로 정립되지 않았기 때문으로 해석된다. 본 연구는 후쿠시마 원전 사고 이후 국내에서 청소년을 대상으로 방사선 인식도를 처음 조사했고, 일반 성인 조사 결과와도 비교한 것으로, 향후 정부의 방사선 정책 수립에 크게 기여할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김훈. 김훈, 대지진 1년 후쿠시마를 가다. 중앙일보. 2012.4.7.16면
  2. YTN. 일본 마지막 원전, 어젯밤 발전 중지-축하 시위. 2012.5.6.
  3. 권맹섭. 후쿠시마 원전 사고에 대한 한수원 후속 조치 현황. 후쿠시마 1주년 회고 특별 워크샵. 대한방사선방어학회. 2012.3.26.
  4. 중앙일보. 레벨7은 최악의 원전 사고 등급, 2011. 04.13. 3면.
  5. 중앙일보. 후쿠시마 바닷물, 한국 오는 데 5년. 2011. 04.13. 8면.
  6. 이재기. 후쿠시마 원전 사고의 방사능에 대한 이해: 일본 원전사고 관련 국내 방사선 영향 긴급토론회. 한국과학기자협회.한국동위원소협회 2011.03.24.
  7. 박방주. 방사선의 대국민 인식도 분석: 일본 후쿠시마 원전 사고 1주년 계기. 방사선방어학회지. 2012;37(1):1-9.

Cited by

  1. Analysis of University Student Awareness of Radiation Exposures from Consumer Products vol.41, pp.1, 2016, https://doi.org/10.14407/jrpr.2016.41.1.057
  2. A Comparative Study on the Radiation Awareness of University Students Gender in Chungbuk Area vol.28, pp.3, 2015, https://doi.org/10.9799/ksfan.2015.28.3.486
  3. Semantic Network Analysis on Teen's Perceptual Construct about Nuclear Power vol.15, pp.7, 2015, https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.07.578
  4. Structural Relationship for Recognition of Radiation Risks on Management and Benefits of the University Students vol.12, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.2.431
  5. Effects of the Questionnaire and Radioactivity Measurement of Fishery from the Fukushima Nuclear Disaster vol.10, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7742/jksr.2016.10.1.53
  6. 방사선카운슬링 융합교육이 방사선 인식도에 미치는 영향 vol.40, pp.2, 2017, https://doi.org/10.17946/jrst.2017.40.2.20
  7. 구조방정식모형을 이용한 방사선 이익성과 위험성이 후쿠시마 원전사고 극복 인식에 미치는 영향 vol.41, pp.2, 2018, https://doi.org/10.17946/jrst.2018.41.2.163
  8. Research Centered on D College Perception Survey of Students on Radiation vol.14, pp.4, 2012, https://doi.org/10.7742/jksr.2020.14.4.397