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An Empirical Study of the Influencing Factors of Management Consulting Performance on Application Intend mediating the consulting deliverables and satisfaction

컨설팅 산출물과 컨설팅 만족도를 매개로한 컨설팅 활용도에 미치는 성과 영향요인에 관한 실증연구

  • 이인수 (한성대학교 지식서비스&컨설팅학과) ;
  • 유연우 (한성대학교 지식서비스&컨설팅학과)
  • Received : 2012.04.03
  • Accepted : 2012.04.23
  • Published : 2012.04.30

Abstract

The purpose of this study is aimed at policy proposal to increase the management consulting application intend, investigating the factor that influence the application intend in terms of consultant side, consulting diagnosed small and medium sized enterprises side by means of consulting satisfaction and consulting deliverables. The results of this study showed that consultant capacity and consulting performance have positive impacts on the consulting deliverables and satisfaction, but the collaboration of diagnosed SMEs have no significant effect on consulting deliverables. In addition, verifying the mediating effect of consulting deliverables and consulting satisfaction for the consulting application intend, consultant capacity and consulting performance was mediated fully by the consulting deliverables and satisfaction. The collaboration of diagnosed SMEs was not mediated by the consulting deliverables, but particialy mediated by the consulting satisfaction.

본 연구는 경영컨설팅을 컨설턴트 측면과 수진기업 측면으로 놓고 컨설팅 산출물과 컨설팅 만족도를 매개로 하여 컨설팅 활용도에 미치는 영향을 실증적으로 알아보고 수진기업의 컨설팅 활용도를 높이기 위한 정책적 제안을 하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 연구결과 컨설턴트 측면의 역량과 수행자세는 컨설팅 산출물과 컨설팅 만족도에 긍정적인 영향을 주었고 수진기업측면의 참여도는 컨설팅 산출물에 유의한 영향이 없는 반면 컨설팅 만족도에는 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 컨설팅 활용도에 미치는 컨설팅 산출물과 컨설팅 만족도의 매개효과를 검증한 결과 컨설턴트 측면의 역량과 수행자세는 컨설팅 산출물과 컨설팅 만족도가 컨설팅 활용도를 완전 매개하는 효과가 있었고 수진기업 측면의 참여도는 컨설팅 산출물이 매개하는 효과는 없었으나 컨설팅 만족도가 부분 매개하는 것으로 나타났다.

Keywords