Journal of Digital Convergence (디지털융복합연구)
- Volume 10 Issue 3
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- Pages.13-21
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- 2012
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- 2713-6434(pISSN)
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- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
The Effects of Perceived Risk Affecting Perceived Value and Repurchase Intention in Electronic Commerce Environment
전자상거래 환경에서 지각된 위험이 지각된 가치 및 재구매의도에 미치는 영향
- Received : 2012.03.20
- Accepted : 2012.04.16
- Published : 2012.04.30
Abstract
The main purpose of this study is to find out how perceived risk elements influence to customer's perceived value and repurchase intention in the electronic commerce environment. To achieve the goal, we set 6 sub-dimension - privacy risk, social risk, time lose risk, economic risk, psychological risk, and performance risk - based on comprehensive consideration of related studies, and established a research model included 2 factors such as perceived value and repurchase intention to measure performance in internet shopping malls. From 174 customers of the electronic commerce shopping malls survey data have been collected and analyzed based on the covariance structural model method. Firstly, four perceived risk characteristics of privacy risk, economic risk, psychological risk, and performance risk are significant effect on perceived value. Secondly, perceived value is very significantly related to repurchase intention in electronic commerce shopping malls. Consequently, we discussed the strategies to create perceived value and repurchase intention in electronic commerce environment. Also, we suggested the implications and further research directions.
본 연구의 주목적은 전자상거래 환경 하에서 지각된 위험요인이 고객의 지각된 가치와 재구매의도에 미치는 영향을 분석해 보는 것이다. 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 선행문헌 고찰결과를 토대로 전자상거래 이용자의 지각된 위험으로 프라이버시 위험, 시간적 위험, 경제적 위험, 심리적 위험, 상품성능 위험 등 여섯 가지 요인을 설정하였고, 전자상거래 성과를 측정하기 위하여 지각된 가치와 재구매의도를 포함한 연구모형을 구축하였다. 설문조사 결과, 전자상거래 이용자 174명으로부터 자료가 수집되었으며, 공분산 구조모델 분석을 통해 가설검정을 수행하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약해 볼 수 있다. 첫째, 지각된 위험 중 프라이버시 위험, 경제적 위험, 심리적 위험, 상품성능 위험 등 네 가지 요인이 지각된 가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지각된 가치는 전자상거래 쇼핑몰의 재구매의도에 매우 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 연구결과를 토대로 전자상거래 환경에서 고객의 지각된 가치와 재구매의도를 향상시키기 위한 전략에 대한 논의가 이루어졌으며, 연구의 시사점과 향후 연구방향을 제시하였다.
Keywords