DOI QR코드

DOI QR Code

CEM Contextual Data Creation and Extraction Technology based on OOK of Augmented Reality

증강현실에서 OOK 기반의 CEM 맥락 데이터 생성 및 추출 기술

  • Received : 2012.02.20
  • Accepted : 2012.03.20
  • Published : 2012.04.28

Abstract

The biggest advantage of AR is that it allows unique experience in the real world through a virtual object. However, there is a limit in the marker techniques to do registration for the virtual object. Therefore, it is possible for a complication that only allows restrictive interaction to come up. This paper provides marker technique of the next generation which can supplement limitations of existing marker technique. Such marker is a combination of IR LED's, and is a convergence of LED VCL concepts of M2M. Environment where the user belongs to and their unique choice will be expressed into one context. Also, the context will be delivered to the system through OOK IR LED marker algorithm. Marker can be operated on the spot to change virtual objects according to the user's taste, registration can be done at the same time for several virtual objects, and control become possible.

증강현실은 가상 객체를 통해 현실 세계에서 독특한 체험을 할 수 있다는 것이 가장 큰 장점이지만 가상 객체를 영상 정합하기 위한 마커 기술의 한계로 인해 제한적인 상호작용만 가능하다는 문제가 발생한다. 본 논문에서는 기존의 마커 기술이 가진 한계점을 보완할 수 있는 차세대 마커 기술을 제안한다. IR LED를 마커의 형태로 조합한 후 M2M이 가진 LED VLC의 개념을 융합한 것으로써, 사용자가 속한 환경 및 개인적 취향을 하나의 맥락으로 표현하여 OOK IR LED 마커 알고리즘을 통해 시스템에 전달하는 마커기술이다. 사용자의 취향에 따라 가상 객체를 변경하기 위해 즉석에서 마커를 조작할 수 있고, 여러 개의 가상 객체에 대하여 동시 정합 및 제어를 가능하게 한다.

Keywords

References

  1. 박건희, 이귀상, "증강현실 콘텐츠 기반 수업이 학업성취, 학습흥미, 몰입에 미치는 효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제2호, pp.1-13, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.2.001
  2. 원강식, "증강현실을 이용한 복원영상의 박물관 교육분야 활용방안", 한국콘텐츠학회논문지, 제 10권, 제6호, pp.205-212, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.6.205
  3. 김영선, 김정현, "증강현실 기반 컨텐츠 및 서비스의 확산을 위한 인터페이스 사용성 제고 및 인터액션 디자인", 정보과학회지, 제29권, 제8호, pp.31-37, 2011.
  4. F. Zhou, H. Been-Lim Duh, and M. Billinghurst, "Trends in Augmented Reality Tracking, Interaction and Display: A Review of Ten Years of ISMAR," Proc. 7th IEEE/ACM Int'l Symp, on Mixed and Augmented Reality, pp.193-202. 2008.
  5. 이건, "증강현실 기술의 현재와 미래", TTA 저널, 통권 제133호, pp.88-93, 2011.
  6. J. Chun and B. Lee, "Dynamic Manipulation of a Virtual Object in Marker-less AR system Based on Both Human Hands," KSII Transactions on Internet and Information Systems (TIIS), Vol.4, No.4, pp.452-690, 2010. https://doi.org/10.3837/tiis.2010.08.000
  7. Yusuke Nakazato, Masayuki Kanbara, and Naokazu Yokoya, "Wearable Augmented Reality System Using Invisible Visual Markers and an IR Camera," Proc. 9th IEEE Int'l Symp, on Wearable Computers, pp.198-199, 2005.
  8. H. Wang, W. Liu, and C. Chang, "Design of Halftone-based AR Markers under Infrared Detection," Proc. Int'l Conf. on Computer Science and Software Engineering, Vol.6, pp.97-100, 2008.
  9. M. Mehling, Implementation of a Low Cost Marker Based Infrared Optical Tacking System, Dipolmarbeit im Studiengang Audiovisuelle Medien, HdM Stuttgart, 2006.
  10. T. R. Wang, Yue Liu, and Y. T. Wang, "Infrared Marker Based Augmented Reality System for Equipment Maintenance," Proc. IEEE Computer Science and Software Engineering, Vol.5, pp.816-819, 2008.
  11. 이혜미, 류남훈, 김응곤, "다수 마커의 제작을 위한 증강현실 기반의 IR LED 마커 검출 기법", 한국전자통신학회논문지, 제6권, 제3호, pp.457-463, 2011.
  12. J. Vucic, C. Kottke, and S. Nerreter, "125 Mbit_s Over 5m Wireless Distance by Use of OOK-Modulated Phosphorescent White LEDs," Proc. ECOC, pp.1-2, 2009.
  13. J. Vucic, C. Kottke, and S. Nerreter, "230 Mbit_s via a Wireless Visible-Light Link Based on OOK Modulation of Phosphorescent White LEDs," Proc. OFC/NFOEC, pp.1-3, 2010.