DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study for Interactive Learning between Visitors and Exhibits in a Natural History Hall Focused on the Discourse Flow and the Modes of Visitors' Own Interactions

관람 대화의 흐름과 상호작용의 양상에 기반한 자연사 전시관의 전시물과 관람객 간 상호작용적 학습 사례 연구

  • Received : 2012.07.19
  • Accepted : 2012.09.19
  • Published : 2012.10.31

Abstract

This study investigated several cases of interactive learning mediated by exhibits in a natural history hall during visits by middle school students. Five visiting cases were selected, in which visitors engaged actively in the interactions between them. Each visiting case was analyzed in terms of visiting discourse register and the modes of interaction in order to understand both visitors' meaning-making processes through the discourse flow and the characteristics of visiting discourse according to the features of exhibits. Results were as follows. The information provided in the exhibits was used as THEMEs in visitors' discourse and the visitors presented their information on the THEMEs as RHEMEs. The visitors made their own meaning for the exhibits by exchanging their information with each other. Interrogative sentences on the exhibit panels allowed visitors to make arguments. Similar exhibits displayed together helped visitors to compare those exhibits. These two features of the exhibits facilitated visitors' meaning-making processes in the natural history hall. The modes of interaction between visitors mediated by the exhibits showed that the information itself from the exhibits as well as visitors' opinion on the exhibits were frequently used as the elements for in-depth cognitive social interactions that allowed the visitors to construct meaning. Based on these results, we discussed that understanding in detail how visitors choose information from exhibits and construct visiting discourse is very important to improve visitors' collaborative science learning at a natural history hall.

이 연구는 자연사 전시관에서 중학생들의 또래간 자유 관람 시 형성되는 전시물을 매개로 한 상호작용적 학습 과정의 사례를 조사하였다. 연구 자료로 관람객들의 상호작용이 활발했던 5건의 관람 사례를 선정하였다. 각 관람 사례에서 대화의 흐름에 근거한 관람객의 의미 구성 과정 및 전시물의 특성에 따른 관람 대화의 특징을 이해하기 위하여 관람 대화의 레지스터 분석 및 상호작용 양상 분석을 수행하였다. 연구결과는 다음과 같다. 전시물이 제공하는 정보는 관람객의 대화에 주제부로 반영되고, 관람객들은 주제부에 대한 정보를 설명부에 제시하여 서로 교환함으로써 전시물에 대한 주체적인 의미를 구성하였다. 한편, 전시 패널에 의문형의 문장을 사용하여 관람객의 논증을 유도하거나, 유사한 전시물들이 함께 제시되어 관람객에게 전시물 간의 비교를 유발하는 방식으로 관람객들의 의미 형성을 촉진하였다. 전시물을 매개로 한 관람객 간의 상호작용 양상의 특징을 보면, 관람객들의 의미 구성 과정에서 전시물에 대한 관람객의 의견뿐만 아니라 전시물이 가진 '정보' 자체도 의미를 구성하기 위한 심층인지적인 사회적 상호작용의 요소로 빈번하게 사용되어 관람 대화에서 정보의 구조가 상호작용 양상에 중요함을 알 수 있었다. 연구결과를 바탕으로 자연사 전시관에서 관람객의 협력적인 과학 학습을 발전시키기 위해서 관람객들이 전시물의 정보를 선택하여 관람 담화로 구성하는 양상을 자세히 이해하는 것이 중요함을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 김기상, 허준영, 이선경, 김찬종 (2007). 비형식 교육환경에서 일어나는 부모와 아동의 대화 특성: ZPD 체계를 중심으로. 한국과학교육학회지, 25(5), 832-847.
  2. 김찬종, 박은지, 윤세열, 이선경 (2012). 교육적으로 유의미한 의사소통을 위한 지구과학 관련 전시 라벨의 서술 특징. 한국지구과학회지, 33(1), 95-110.
  3. 김찬종, 박은지, 이선경, 이주연, 정원영 (2009). 자연사관 관람에서 중학생 소집단의 대화적 탐구에서 나타나는 상호작용 유형. 한국지구과학회지, 30(7), 909-920.
  4. 김찬종, 신명경, 이선경 (2010). 비형식 과학학습의 이해. 서울: 북스힐.
  5. 맹승호, 신명환, 차현정, 함석진, 신현정, 김찬종 (2010). 지구과학 논문의 언어 특성 이해: 레지스터 분석. 한국지구과학회지, 31(7), 785-797.
  6. 박은지, 이선경, 김찬종, 김기상 (2010). 화석 전시물에 대한 질문카드 개발 및 활용 여부에 따른 관람 중 소통의 특징 비교. 한국과학교육학회지, 30(6), 799-814.
  7. 신현정 (2011). 과학관 전시물의 학습 어포던스와의 상호작용을 통한 과학 학습 양상 연구. 서울대학교 대학원 석사 학위 논문.
  8. 이정아, 맹승호, 김찬종 (2008). 과학수업담화의 새로운 독법: 교수학적 담화분석. 한국과학교육학회지, 28(8), 832-847.
  9. 정원영 (2010). 자연사 전시관에서 중학생 소집단의 사회적 상호작용 기반 환경 학습 과정. 서울대학교 대학원 박사 학위 논문.
  10. 정원영, 이주연, 박은지, 김찬종, 이선경 (2009). 자연사관 관람에서 중학생 소집단의 대화적 탐구에서 나타나는 상호작용 유형. 한국지구과학회지, 30(7), 909-920.
  11. 최지은 (2004). 자연사 박물관 관람객의 관람유형과 관람만족도의 관계. 한국지구과학회지, 25(5), 315-326.
  12. 최지은, 이선경, 신명경, 임진영, 변호승, 이선경, 이창진, 김찬종 (2004). 자연사 박물관의 예비관람객의 요구 연구. 한국생물교육학회지, 32(2), 91-106.
  13. Allen, S. (2002). Looking for learning in visitor talk; A methodological exploration. Learning conversation in museums. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  14. Ash, D. (2003). Dialogic Inquiry in life science conversations of family groups in a museum. Journal of Research in Science teaching, 41(2), 138-162.
  15. Ballantyne, R., & Packer, J. (2005). Promoting environmentally sustainable attitudes and behaviour through free choice learning experiences: what is the state of the game? Environmental Education Research, 11(3), 281-295. https://doi.org/10.1080/13504620500081145
  16. Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42.
  17. Eggins, S. (2004). An introduction to systemic functional linguistics (2nd ed.). London: Comtinuum.
  18. Falk, J. H., Dierking, L. D., & Adams, M. (2006). Living in a learning society: Museums and free-choice learning. In S. Macdonald (Ed.), A Companion to Museum Studies, (pp. 323-339). New Jersey: Wiley-Blackwell.
  19. Fang, Z. & Schleppegrell, M. J. (2008). Reading in secondary content areas: A language-based pedagogy. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
  20. Frederiksen, C. H. (1999). Learning to reason through discourse in a problem based learning group. Discourse Processes, 27(2), 135-160. https://doi.org/10.1080/01638539909545055
  21. Halliday, M. A. K. & Matthiessen, C. M. I. M. (2004). An introduction to functional grammar (3rd ed.). London: Armold.
  22. Hein, G. E. (1995). The constructivist museum. Journal of Education in Museums, 16, 21-23.
  23. Hogan, K., Nastasi, B. K., & Pressley, M. (1999). Discourse patterns and collaborative scientific reasoning in peer and teacherguided discussions. Cognition and instruction, 17(4), 379-432. https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1704_2
  24. Hooper-Greenhill, E. (2007). Museums and education: Purpose, pedagogy, performance. Philadelphia: Taylor & Francis.
  25. Lee, S-K., & Kim, C-J. (2007). Understanding visitor learning in a natural history museum: A case of dyadic discourses. Journal of the Korean Association for Science Education, 27(2), 134-143.
  26. Leinhardt, G., & Crowley, K., (2002). Objects of learning, objects of talk: Changing minds in museums. In S. G. Paris (Ed.), Perspectives on object-centered learning in museums, (pp. 301-324), New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  27. Leinhardt, G., Crowley, K., & Knutson, K. (2002). Learning conversations in museums. London: Routledge.
  28. Maeng, S. & Kim, C.-J. (2011). Variations in science teaching modalities and students' pedagogic subject positioning through the discourse register and language code. Science Education, 95(3), 431-457. https://doi.org/10.1002/sce.20429
  29. Ogborn, J., Kress, G., Martins, I., & McGillicuddy, K. (1996). Explaining science in the classroom. Buckingham: Open University Press.
  30. Paris, S. G. (2002). Perspectives on objectcentered learning in museums. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates..
  31. Piscitelli, P., & Weier, K. (2002). Learning with, through, and about art: The role of social interactions. In S. G. Paris (Ed.), Perspectives on object-centered learning in museums, (pp. 121-151), New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  32. Rowe, S. (2002). The role of objects in active, distributed meaning-making. In S. G. Paris (Ed.), Perspectives on object-centered learning in museums, (pp. 19-35). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  33. Sachatello-Sawyer, B. (2002). Adult museum programs: Designing meaningful experiences. Maryland: Altamira Press.

Cited by

  1. 논증 담화 분석 연구의 방법론적 고찰: 논증활동의 협력적 구성과 인식적 실행의 분석을 중심으로 vol.33, pp.4, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.4.840
  2. Conversation Categories and Stages of Aesthetic Development based on Paired Conversation of Elementary Schoolchild Museum Visitors vol.44, pp.None, 2016, https://doi.org/10.35657/jae.2016.44.0.009
  3. '모두를 위한 과학교육'을 실현하기 위한 과학 학습 정체성에 대한 사회문화적 접근 연구 동향 분석 vol.38, pp.2, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.2.187