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Characteristics of Variant Dielectric Constants With Respect to Internal Combustion Engine Oil States

내연기관의 엔진오일상태에 대한 유전율 변화 특성

  • Kim, Dong-Min (Department Electronics and Electrical Engineering, Hong-Ik Univ.) ;
  • Kim, Yong-Ju (Department Electronics and Electrical Engineering, Hong-Ik Univ.) ;
  • Lee, Seung-Hee (Department Chemical System Engineering, Hong-Ik Univ.)
  • 김동민 (홍익대학교 과학기술대학 전기전자공학과) ;
  • 김영주 (홍익대학교 과학기술대학 전기전자공학과) ;
  • 이승희 (홍익대학교 과학기술대학 화학시스템공학과)
  • Received : 2011.12.07
  • Accepted : 2012.01.27
  • Published : 2012.02.25

Abstract

The engine oil life of internal combustion engine is shorted by the thermal effect and that causes air pollution. In order to measure the status of engine oil accurately, the exchange of new oil extends the life of combustion engine and reduces environmental pollution. Capacitance probes, such as engine oil and fluids can be used to measure the dielectric constant. In this paper, the degradation of engine oil varies depending on the degree of dielectric properties was analyzed. Depending on the state of the oil, the variant capacitance of the probe was measured by LCR Meter, respectively, and then the permittivity of oil was calculated. In addition, according to the size of the probe by measuring the change in capacitance measurement, accuracy of dielectric constant are presented. According to oil contaminated with the more increase in dielectric constant, we can decide that contaminated oil is available.

내연 기관의 엔진오일은 열화작용에 의해서 수명이 짧아지고 대기오염을 유발하게 된다. 엔진오일의 상태를 정확히 측정하여 새오일로 교환함으로 엔진의 수명 연장 및 환경오염을 줄일 수 있다. 정전용량 프로브는 엔진오일과 같은 유체의 유전율을 측정하는데 사용 할 수 있다. 본 논문은 엔진 오일의 열화 정도에 따라서 달라지는 유전율 특성을 분석하였다. 오일의 상태에 따라서 달라지는 프로브의 정전용량을 각각 LCR Meter로 측정하여 엔진오일의 유전율을 계산하였다. 또한, 프로브의 크기에 따른 정전용량의 변화를 측정하여 유전율 측정의 정확도를 제시한다. 오염된 오일 일수록 유전율이 증가하며, 유전율로 오일의 오염정도를 판단하는 것이 가능하다.

Keywords

References

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