초록
국제민간항공기구(ICAO)는 급증하는 항공교통 수요에 대비하고자 위성항법과 데이터 통신 기술이 접목된 차세대 항행시스템 CNS/ATM의 도입을 권고하고 있다. 차세대 항행시스템은 통신, 항법, 감시 및 교통관리로 구성되어 있다. 이중 감시 분야에 대해서는 ADS-B 정보를 바탕으로 한 CDTI가 구축이 되어 지고 있으며, 항공기 조종사, 항공교통관제사, 지상 이동체의 운용자 등에게 항공교통정보를 공유할 수 있는 장치이다. 본 논문에서는 CDTI를 통해 조종사와 관제사 사이에 어떠한 효과가 있는지 알아보기 위한 연구이다. 실제 조종사와 관제사 사이에 주고받은 ATC통신 내역을 바탕으로 시뮬레이션 환경을 구축하여 비교분석을 하였으며, 분석 결과 CDTI를 사용할 경우 ATC 환경과 기존레이더 체계보다 항공기 식별부호, 위치, 고도 정보 인식률이 향상 되는 것을 확인하였고, 조종사와 관제사의 항공교통정보 인식이 개선되어짐을 확인을 하였다.
ICAO has recommended the introduction of New CNS/ATM based on GNSS technologies and Data link communication to purpose increasing air traffic demand. The CNS/ATM is composed of communication, Navigation, Surveillance and Air Traffic Management. Cockpit Display Traffic Information(CDTI) that is equipment to share air traffic information to Pilot, Traffic Controller and ground vehicles has been built based on Automatic Dependent Surveillance-Broadcast(ADS-B) information in Surveillance field. This paper is research that what is the effect between pilot and controller through CDTI. Based on ATC communication between Pilot and Controller, We construct simulation environment and did a comparative analysis of it. according to result, We can verify that CDTI makes aircraft Call sign, Position, Altitude information read rate, and notice of air traffic information between Pilot and Controller more improve than ATC environment and Existing Radar System.