Study on the Reality of the Private Educational Institute Street and the Spatial Range of its Service in Pyeongchon, Anyang-si

안양시 평촌 학원가의 교육 서비스 실태 및 공간 범위에 관한 연구

  • Han, Young-Eun (Department of Geography Education, Dongguk University) ;
  • Lee, Sung-Cheol (Department of Geography Education, Dongguk University-Seoul campus)
  • 한영은 (동국대학교 교육대학원) ;
  • 이승철 (동국대학교 사범대학 지리교육과 -서울 캠퍼스)
  • Received : 2012.11.16
  • Accepted : 2012.12.10
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The main purpose of this paper is to identify the characteristics of the private educational institute street in Pyengchon, Anyang-si by analyzing the locational determinants of private education institute, the spatial range of it educational service and the spatial behaviour of private education institute students. The research has concerned with the locational determinants of private educational institutes in Pyengchon. Its main locational determinants are a reputation as a region of private educational institution street, access to large residential areas and rents. Also, it has considered the spatial service range of private educational institutes. To this end, it divided private educational institutes into three hierarchies from first sized to third sized private educational institute. The educational service of first sized institutes delivers to within a 10km radius of them, including Suwon. In particular, the service of them is concentrated on within a 6km radius of them. The educational service of second and third sized institutes both delivers to within a 6km radius of them. The service of second sized one is concentrated on within a 2km radius of them, and third sized one is within a 1km radius of them. What is more, it has analyzed the spatial behaviour of private educational institute students.

본 연구는 안양시 평촌 학원가의 입시 보습학원을 대상으로 평촌 학원가의 형성 과정 및 실태를 분석하고, 학원의 입지 요인, 학원 서비스의 공간 범위, 그리고 학원 수요자의 공간 행태를 분석하고자 하였다. 첫째, 평촌 학원가의 주요 입지 요인은 학원가 지역으로서의 명성, 대규모 주거지와의 거리, 지가 및 임대료로 나타난 한편, 다른 학원과의 거리, 우수한 강사진 확보의 편리함은 크게 고려하지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 학원 서비스의 공간 범위를 살펴보면, 1차 학원의 서비스 공간 범위는 최대 수원시(반경 10km)까지 미치는 것으로 나타났다. 특히, 반경 6km 이내 지역에 서비스의 영향력이 집중되었다. 2차 및 3차 학원은 최대 약 6km 범위까지 영향을 미쳤다. 2차 학원은 평촌 신시가지를 포함하는 약 2km 반경에, 3차 학원의 경우 약 1km 반경에 그 영향력이 집중되었다. 셋째, 학원 수요자의 공간 행태를 분석한 결과 1차 학원 수강생들은 통원버스와 버스를 이용하여 주로 20~40분 이내의 통원시간을 할애하며, 2차 및 3차 학원의 수강생들은 주로 버스와 도보를 이용하여 주로 20분 이내에 통원시간이 소요되는 것으로 나타났다.

Keywords