Community Business and Regional Development: A Case Study of Sungmisan Village in Mapo-Gu, Seoul

커뮤니티 비즈니스와 지역발전 -서울특별시 마포구 성미산 마을을 사례로-

  • Lee, Hongtaek (Department of Social Education Graduate School, College of Education, Kangwon National University) ;
  • Jung, Sung-Hoon (Department of Geography Education, College of Education, Kangwon National University)
  • 이홍택 (강원대학교 사회교육과 지리학 전공) ;
  • 정성훈 (강원대학교 사범대학 지리교육과)
  • Received : 2012.11.06
  • Accepted : 2012.11.22
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The main aim of paper is to analyse relationships of objects, methods and main agents for the sustainable growth of community business (CB). Since the 1990s, Korea central-local governments have carried out a variety of policies to revitalize the rural economy, but many policies did not work effectively. The main reason for this is that those policies were simply focused on construct the hardware-based infrastructure without considerations of community capabilities. Recently, to overcome these problems, various kinds of community business policies are carried out across the country. Therefore, to avoid previous problems, the concrete and thorough analysis on the current CB has to be required. To do this analysis, four case studies on Sungmisan Village (in Mapo-Gu, Seoul) were taken and analysed in this paper. Results for this are as follows; Firstly, for the sustained growth of CB, it has to be required that the needs and demands of communities and residents are reflected. In the case of Sungmisan CB, residents were relatively satisfied with their community products, even though tastes and prices of those products were not very attractive. The reason for this is that those products were created by needs of local people. In this process, a market within the village was created and the basis of the management was established. Secondly, in order to secure a stable profit's structure that is necessary at the early stage of business settlement, creating related networks with Sungmisan CB is necessary. The CB established a stable profit structure by using mutual commodities. In particular, they linked closely and mutually so that visitors can buy their commodities. Lastly, for the sustainable management of the CB a common target local people should be set up. Furthermore, a system for income distribution has to be needed for protecting and solving potential conflicts.

이 논문의 주요 목적은 커뮤니티 비즈니스의 지속가능한 성장을 위한 대상, 방법, 주체의 관계를 분석하는 것이다. 1990년대 이후 정부는 농촌경제 활성화를 위한 다양한 정책을 실행해 왔으나, 많은 정책이 효과를 보지 못했다. 그 이유는, 지역주민의 역량 강화에 대한 고려 없이 하드웨어 인프라 구축에 집중되었기 때문이다. 최근 들어 이러한 문제를 극복하기 위해 커뮤니티 비즈니스 정책이 전국에서 많이 실시되고 있다. 이전과 같은 문제를 겪지 않기 위해서는 기존의 커뮤니티 비즈니스에 대한 철저한 분석이 요구된다. 이를 위해, 성미산 마을 내 4개의 경제 공동체 사례를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 커뮤니티 비즈니스가 성장하기 위해서, 지역사회의 필요와 지역주민의 요구가 반영되어야 한다. 성미산 커뮤니티 비즈니스의 경우, 지역주민들은 비록 그 상품의 맛과 가격이 매력이 있지 않다 하더라도 그들의 상품에 대해 상대적인 만족감을 느끼고 있었다. 이유는 그 상품이 지역주민의 필요에 의해 만들어졌기 때문이다. 둘째, 커뮤니티 비즈니스의 초기 사업 정착 단계에 필요한 안정적 수익구조 확보를 위해서, 연관 커뮤니티 비즈니스와의 연계가 필요하다. 성미산 커뮤니티 비즈니스는 서로의 상품을 이용함으로써 안정된 수익구조를 만들었다.

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