The Design of Smart TV Business Model Using subtitle Information

자막정보를 이용한 새로운 스마트TV 사업 모형설계

  • 나인섭 (전남대학교, 전자컴퓨터공학부) ;
  • 김수형 (전남대학교, 전자컴퓨터공학부) ;
  • 나형율 ((주)아이디엔미디어)
  • Received : 2012.11.12
  • Accepted : 2012.12.13
  • Published : 2012.12.31

Abstract

In this paper, we consider the current status of smart TV and propose a business model established on the smart TV ecosystem. There are two views on the outlook of the smart TV market, one of which takes optimistic prospect and the other one is pessimistic. However, mostly it is believed that the innovation will continue in smart TV technology and the market will expand. In this paper, we proposes a two-way, active and consumer oriented business model for smart TV using subtitle information. Finally, we expect to contributing to reduce the gap of information between countries to spread the Han-Wave.

이 논문에서는 스마트TV 현황을 살펴보고, 바뀐 스마트 생태계에서 자막정보를 이용한 새로운 스마트 TV 사업 모형을 제시하였다. 현재 우리사회는 스마트 TV에 대한 긍정적인 견해와 유보적 견해가 있음에도 불구하고 스마트 TV로의 큰 변화는 우리 시대에 거부 할 수 없는 큰 물결이며, 점진적으로 스마트 TV를 중심으로 모든 사회가 바뀌어나갈 수밖에 없다. 따라서 이 논문에서는 양방향, 능동적, 소비자 중심의 스마트TV환경에서 자막정보를 이용한 새로운 스마트 TV 사업 모형을 설계하였다. 끝으로, 제안된 자막정보를 이용한 스마트 TV 사업모형은 한류 시대에 국가 간 정보의 격차를 줄이고 한류를 확산하는 데 일익 할 것이 기대된다.

Keywords