A Case Study for Effective Course Plan of Integrated Education with Specialized Subject

전문교과의 효과적인 통합교육 수업설계를 위한 사례 분석 연구

  • 전종호 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정순영 (고려대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2012.10.19
  • Accepted : 2012.11.16
  • Published : 2012.11.30

Abstract

Interest in creativity and fusion in education has led to a lot of research on integrated education. Most of those research were related to integrated education model and educational contents development, so there were insufficient research on planning a course for integrated education. In this study, we developed an integrated education framework as an guidance for teachers on how to plan a course for integrated education. With this, we analyzed successful cases of integrated education. In the result of analysis, we figured out the relations and characteristics between three course types of subjects and four participation types of teachers. On the findings, we suggested an integrated education framework composed of four stages focused on course plan and proposed some considerations for each stage.

교육분야에서 창의와 융합에 대한 관심이 높아지면서 통합교육에 대한 많은 연구들이 수행되고 있다. 기존의 선행연구들은 통합교육 모형, 교육내용 개발과 관련된 연구가 대부분이고 수업설계와 관련된 연구는 미흡하다. 본 연구에서는 교사들의 통합교육 수업설계를 안내하기 위한 통합교육 프레임워크를 개발하였다. 이를 위해 성공적으로 통합교육을 실시한 사례를 분석하였다. 분석결과 통합교육의 세 가지 교과의 수업 유형과 네 가지 교사의 수업 참여 유형의 관계와 특징을 파악하였다. 이를 토대로 수업에 중심을 둔 네 단계의 통합교육 프레임워크를 제안하고, 각 단계별 주요 고려사항을 제시하였다.

Keywords