The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 15 Issue 6
- /
- Pages.21-31
- /
- 2012
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
A structural analysis on acceptance factors of the elementary school students : Focusing on the quality characteristics perspectives
초등학생의 디지털교과서 수용 영향 요인 분석 : 디지털교과서 품질 특성을 중심으로
- Received : 2012.11.05
- Accepted : 2012.11.28
- Published : 2012.11.30
Abstract
The purpose of this study was to examine acceptance factors that affect the intention to use digital textbook. The results are as follow. First, the quality characteristic factor has significant effects on the ease of use, the usefulness of use, and the intention of use. Second, the ease of use appeared to be a significant impact on the usefulness of the use. The usefulness of digital textbook appeared to be a significant impact on the intention of use. The results show that the quality characteristics consisted of six components: personalization, mobility, stability, accuracy, responsiveness, and accessibility. The results can suggest important implications for the development of digital textbook contents and system.
연 본 연구는 초등학생들의 디지털교과서 사용의도에 관한 영향요인을 분석하는 것으로, 연구결과는, 첫째, 신기술수용의 관점에서 디지털교과서 품질특성이 사용용이성, 사용유용성, 사용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 디지털교과서 품질특성이 우수할수록 사용용이성, 사용유용성, 사용의도가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 디지털교과서 사용용이성은 사용유용성에, 사용유용성은 사용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 본 연구를 통해서 초등학생들이 지각하는 디지털교과서 품질특성으로 개인화, 이동성, 안정성, 정확성, 응답성, 접근성 순으로 6개의 중요 요인이 도출되었으며, 이러한 연구결과는 학습자의 사용의도를 높이는 디지털교과서 콘텐츠 및 시스템 개발에 시사점을 제공한다는 점에서 의의가 있다.
Keywords
- Extended Technology Acceptance Model (E-TAM);
- Digital Textbooks;
- Elementary Education;
- New Technology Acceptance
- 확장된 기술수용모델;
- 디지털교과서;
- 초등교육;
- 신기술수용;