정보교육학회논문지 (Journal of The Korean Association of Information Education)
- 제16권4호
- /
- Pages.475-482
- /
- 2012
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
언어 상호 작용을 기반으로 한 수업 분석 도구의 구현
Implementation of a Class Analysis Tool Based On Linguistic Interaction Analysis Method
- 권오성 (공주교육대학교 컴퓨터교육과)
- Kwon, Oh-Sung (Dept. of Computer Education, Gong-ju National University of Education)
- 투고 : 2011.08.16
- 심사 : 2012.12.21
- 발행 : 2012.12.31
초록
수업은 교사와 학생의 복잡한 상호 작용으로 진행된다. 본 논문은 수업의 이러한 특성을 컴퓨터를 활용하여 정량화하는 방법에 관한 것이다. 본 논문에서는 수업 분석을 위하여 일반적으로 널리 이용되고 있는 플랜더즈(Flanders) 언어 분석법을 기초로 소프트웨어를 설계하고 구현하였다. 본 논문에서 제안하는 방법은 언어 심볼 진행을 아이콘 요소로 추상화하여 사용자가 쉽게 입력과 편집이 가능하다. 현직 교사들을 대상으로 시행한 성능 평가에서도 사용의 편의성과 분석 결과의 실용성을 확인할 수 있었다.
A class is a complex and interactive process between a teacher and students. This paper describes a software design and implementation of the tool easily to analyze and quantize teaching ability. Our proposed software is implemented based on Flanders linguistic method. The software can easily represent the linguistic analysis results by abstracted graphic drawings. We carry out the performance test of our implemented software targeting incumbent teachers. In the experimental, we could demonstrate the effectiveness and practicality of our implemented software.
키워드