정보교육학회논문지 (Journal of The Korean Association of Information Education)
- 제16권4호
- /
- Pages.463-474
- /
- 2012
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
Logo를 이용한 정보과학적 사고 기반의 알고리즘 학습이 예비 초등교사에게 미치는 영향
The Effects of Computational Thinking of Algorithm Learning using Logo for Primary Pre-service Teachers
- Kim, Tae-Hoon (Jeju National University) ;
- Kim, Byeong-Su (Jeju National University) ;
- Kim, Jong-Hoon (Jeju National University)
- 투고 : 2012.12.03
- 심사 : 2012.12.20
- 발행 : 2012.12.31
초록
정보과학기술의 발달로 급변하는 사회에서 정보교육의 필요성에 대한 목소리가 높아지고 있다. 하지만 초등학교의 대부분의 교사들은 정보교육의 필요성을 체감하지 못하고 핵심원리인 정보과학적 사고에 대하여 인지하지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 예비 초등교사들이 정보교육의 필요성을 체감하고 정보과학적 사고를 올바로 인지할 수 있도록 Logo를 이용한 정보과학적 사고 기반의 알고리즘 학습 프로그램을 설계하고 시행하였다. 사전, 사후검사를 분석한 결과 예비교사의 논리적 사고력 중 상관논리, 조합논리와 논리적 사고력 합계의 평균이 유의미하게 상승하였다. 또한 정보교육과 정보과학적 사고에 대한 예비교사들의 인식이 긍정적으로 변화한 것으로 나타났다.
The necessity of computer science education has been increased in the society which has been changing rapidly by the development of information science. But most elementary school teachers don't realize its necessity and don't recognize the notion of computational thinking which is the fundamental principle of computer science. In this research, we designed and implemented an algorithm learning program based on computational thinking with using Logo, which was for pre-service elementary school teachers to be able to realize the necessity of computer science education and recognize computational thinking. As the findings analyzed between pre- and post-test, the averages of correlational reasoning, combinatorial reasoning and the sum of overall logical thinking increased significantly. Also, participants' awareness of computer science education and computational thinking changed positively.
키워드