DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Maternal Rejective Parenting Behaviorsd and Preschoolers' Aggression and Social Skills on Preschoolers' Exclusion by Peers

어머니의 거부적 양육행동, 유아의 공격성과 사회적 기술이 유아의 또래배척에 미치는 영향

  • Chung, Jee-Nha (Dept. of Child Care and Education, Hanbuk University) ;
  • Kim, Ji-Hyun (Dept. of Child Studies and Education, Hanyang Cyber University)
  • 정지나 (한북대학교 영유아보육학과) ;
  • 김지현 (한양사이버대학교 아동학과)
  • Received : 2011.08.29
  • Accepted : 2011.10.13
  • Published : 2011.10.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of maternal rejective parenting behaviors and preschoolers' aggression and social skills on preschoolers' exclusion by peers. Subjects were 91 5- to 6-year-old preschoolers(49 boys, 42 girls) and their mothers. Data was analyzed by descriptive statistics, correlation analysis and stepwised multiple regression analysis. The major findings are summarized as follows: (1) preschoolers' exclusion by peers was positively correlated with maternal rejective parenting behaviors and preschoolers' aggression. On the other hand, preschoolers' exclusion by peers was negatively correlated with preschoolers' social skills. (2) The most influential factor on preschoolers' exclusion by peers was preschoolers' cooperative behaviors, and the next influential factor on preschoolers' exclusion by peers was maternal rejective parenting behaviors. In conclusion, maternal rejective parenting behaviors and preschoolers' social skills influence preschoolers' exclusion by peers.

Keywords

References

  1. 강현경. (2009). 유아 사회적 행동 척도 개발 및 타당화. 중앙대학교 박사학위논문.
  2. 김귀연, 김경연. (2005). 아동의 위축 및 공격성에 대한 관련변인들의 관계: 거부적 양육행동, 또래괴롭힘, 부정적 부모표상 및 부정적 또래표상의 인과효과. 아동학회지, 26(6), 247-266.
  3. 김영연. (2008). 영아와 유아의 공격성과 관련 변인들의 관계: 영아와 유아의 정서조절과 사회적 기술 및 어머니의 양육행동을 중심으로. 경원대학교 석사학위논문.
  4. 김인정, 김인경, 전태연. (2001). 집단 괴롭힘을 당하는 집단의 심리적 취약성. 한국임상학회지: 임상, 20(2), 245-257.
  5. 김지영. (2010). 유아기 자녀를 둔 어머니의 성인애착과 삶의 만족도가 애정적-거부적 양육행동에 미치는 영향. 대구가톨릭대학교 석사학위논문.
  6. 노경선, 심희옥. (2004). 학령기 아동이 지각한 부모의 양육행동 및 또래괴롭힘 경험. 아동학회지, 25(6), 241-258.
  7. 도현심, 권정임, 박보경, 홍성흔, 홍주영, 황영은. (2003). 또래 괴롭힘 피해아의 특성에 기초한 중재 프로그램의 개발 : 부모교육 프로그램과 사회적 기술 훈련 프로그램을 중심으로. 아동학회지, 24(4), 103-121.
  8. 류현강. (2007). 어머니의 양육태도 및 유아의 기질과 부적응행동. 전남대학교 석사학위논문.
  9. 민하영, 이영미. (2009). 유아기 자녀를 둔 어머니의 부부 갈등, 자녀양육 스트레스 및 애정-거부적 양육행동간 관계. 가정관리학회지, 27(6), 203-213.
  10. 박수정. (2010). 어머니의 초기 대상관계유형이 양육태도 및 유아의 또래놀이 상호작용에 미치는 효과. 명지대학교 석사학위논문.
  11. 박혜원. (2003). 유아기 부모 양육태도와 유아의 문제행동 간의 관계. 생활과학논문집, 4(2), 85-95.
  12. 서미옥. (2004). 한국판 취학전 아동용 사회적 기술 척도(K-SSRS: 교사평정용, 부모평정용)의 타당화 연구. 유아교육연구, 24(2), 223-242.
  13. 신유림, 오경희, 김혜연. (2009). 유아, 또래 및 교사 보고에 의한 유아기 또래 집단 거부의 비교. 대한가정학회지, 47(5), 49-57.
  14. 심희옥. (2001). 또래와의 갈등대처양식와 또래괴롭힘의 가해.피해.친사회적 행동과의 횡.종단적인 관계. 아동학회지, 22(3), 49-61.
  15. 이경님. (2001). 아동의 또래괴롭힘과 관련변인간의 인과관계-아동의 행동문제, 내외통제소재와 어머니의 양육행동을 중심으로-. 대한가정학회지, 39(8), 37-52.
  16. 이양희, 최서윤. (2001). 유아용 반사회적 행동 평가 척도의 표준화를 위한 연구. 유아교육연구, 21(3), 137-165.
  17. 이주리. (2008). 어머니의 수용-거부에 영향을 미치는 요인에 관한 모형분석: 양육스트레스의 매개효과를 중심으로. 아동학회지, 29(2), 57-71.
  18. 이희원. (2004). 유아의 나레이티브 표상과 문제행동 간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 이해경, 김혜원. (2001). 초등학생들의 집단괴롭힘 가해행동과 피해행동에 대한 사회적, 심리적 예측 변인들: 학년과 성별을 중심으로. 한국심리학회지 : 사회 및 성격, 15(1), 117-138.
  20. 임연진, 이은해. (2000). 또래지위에 따른 아동의 사회적 정보처리 능력과 사회적 행동 특성. 대한가정학회지, 38(1), 9-23.
  21. 임혜민. (2002). 유치원에서 일어나는 유아들의 문제행동과 유아의 성별, 연령, 기질 및 교사기질과의 관계 연구. 미래유아교육학회지, 7(2), 97-119.
  22. 정경화, 도현심. (2005). 거부아의 또래관계 증진을 위한 사회적 기술 훈련 프로그램의 개발 및 효과 검증. 아동학회지, 26(4), 263-278.
  23. 정지나, 민성혜, 김지현. (2008). 유아의 또래배척과 관련된 유아의 정서지능과 어머니의 양육행동. 아동학회지, 29(4), 135-146.
  24. 정현빈. (2010). 유아의 사회적 기술이 유아의 또래놀이 상호작용에 미치는 영향. 덕성여자대학교 석사학위논문.
  25. 최진희. (2000). 아동의 행동문제와 또래괴롭힘이 학교적응과 우정관계에 끼치는 영향. 숙명여자대학교 석사학위논문.
  26. 하지영. (2011). 영아의 교사 및 또래와의 상호작용에 대한 단기종단연구. 경희대학교 석사학위논문.
  27. Biringen, Z., Damon, J., Grigg, W., Mone, J., Pipp-Siegel, S., Skillern, S., & Stratton, J.(2005). Emotional Availability: Differential predictions to infant attachment and kindergarten adjustment on observation time and context. Infant Mental Health Journal, 26, 295-308. https://doi.org/10.1002/imhj.20054
  28. Campbell, S. B., & Cluss, P.(1983). Peer relationships of young children with behavior problems. In K. H. Rubin & H. S. Ross (Eds.), Peer relationships and social skills in childhood(pp. 323-351). New York: Stringer-Verlag.
  29. Cassidy, J.(1999). Relations in Relationships. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Ed.), Handbook of Attachment, New York: The Guilford Press.
  30. Connolly, J. A., & Doyle, A. B.(1984). Relating of social fantasy paly to social competence in preschoolers. Development Psychology, 20, 797-806. https://doi.org/10.1037/0012-1649.20.5.797
  31. Egan, S. K., & Perry, D. G.(1998). Does low self-regard invite victimization? Developmental Psychology, 34(2), 299-309. https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.2.299
  32. Fuhrman, T., & Holmbeck, G. N.(1995). A contextual-moderator analysis of emtional autonomy and adjustment in adolescence. Child Development 66, 793-811. https://doi.org/10.2307/1131951
  33. Grasham, F. M., & Elliot, S. N.(1990). Social skills rating system manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  34. Gumpel, T.(2007). Are social competence difficulties cause by performance or acquisition deficits? the importance of self-regulatory mechanisms. Pscyhology in the School, 44(4), 351-372. https://doi.org/10.1002/pits.20229
  35. Hartup. W. W.(1992). Peer relations in early and middle childhood. In V. Vanhasselt & M. Hersen (Eds.), Handbook of social development(pp. 257-281). New York: Plenum Press.
  36. Hoover, J. H., Oliver, R., & Hazler, R. J.(1992). Bullying : Perceptions of adolescent victims in the midwestern USA. School Psychology International, 13, 5-16. https://doi.org/10.1177/0143034392131001
  37. Ladd, G. W.(2006). Peer Rejection, Aggressive or Withdrawn Behavior, and Psychological Maladjustment from age 5 to 12: An Examination of Four Predictive Models. Child Development, 77(4), 822-846. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00905.x
  38. Ladd, G. W., & Profilet, S. M.(1996). The Child Behavior Scale: A teacher-report measure of young children's aggressive, withdrawn, and prosocial behaviors. Developmental Psychology, 32(6), 1008-1024. https://doi.org/10.1037/0012-1649.32.6.1008
  39. Parke, R., Cassidy, J., Burks, V. M., Carson, J. L., & Boyum, L. A.(1992). Familial contribution to peer competence among young children: The role of interactive and affective processes. In R. D. Parke & G. W. Ladd (Eds.), Family-peer relationships (pp. 107-134). Hillsdale. NJ: Erlbaum.
  40. Pederson, S., Vitaro, F., Barker, E. D., & Borge, A. I. H.(2007). The timing of middle-Childhood rejection and friendship: linking early behavior to early-adolescent adjustment. Child Development, 78(4), 1037-1051. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01051.x
  41. Rubin, K. H., LeMare, L. J., & Lollis, S.(1990). Social withdrawal in childhood : Developmental pathways to peer rejection. In S. R. Asher, & J. D. Coie (Eds.), Peer rejection in childhood, New York: Cambridge University Press.
  42. Smith, P. K., & Myron-Wilson, R. (1998). Parenting and school bullying. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 3(3), 405-417. https://doi.org/10.1177/1359104598033006
  43. Tom, S., Abou-ezzeddine, T., Toblin, R., & Stevens, K.(2004). Peer victimization and the home environment : A review of the literature. Poster presented at the International Society for Study of Behavioral Development(ISSBD). Ghent, Belgium.

Cited by

  1. The Effects of Mother-Child Interaction and Child's Social Behaviors on Child's Peer Acceptance vol.23, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.3.409
  2. Developmental Trajectories for Peer Rejection in Preschool Children Based on Latent Growth Model vol.54, pp.6, 2016, https://doi.org/10.6115/fer.2016.044