초록
한국의 혈액사업은 반세기 이상의 역사를 갖고 발전해왔으며, 기술 발전은 그 과정에 크게 기여하였다. 그러나 대한적십자사와 민간 혈액원의 노력에도 불구하고, 대중이 헌혈의 필요성을 절감하지 못함과 동시에 현행 혈액관리체계에 대한 불신을 가지고 있어 혈액 사업 전개에 어려움을 겪고 있다. 최근 모바일 시장에서 급부상하고 있는 스마트폰은, 초소형 PC의 역할을 수행하며 현대인의 삶에 새로운 가능성을 제시하고 있다. 이에 따라 모바일 어플리케이션이 새로운 미디어로 각광받는 시대가 도래하였다. 이에 본 논문에서는 헌혈에 대한 대중의 부정적 인식을 개선하기 위한 헌혈 어플리케이션 '나누미(가칭)'를 제안하고자 하였다. 구체적 개발방향을 제시하기 위해 기존 연구와 선행 개발된 헌혈 어플리케이션을 분석하였으며, 전문가 인터뷰와 설문조사를 통해 연구의 필요성과 당위성을 확립하고자 하였다. 본 논문에서는 설문조사 결과에 따라 기능구성과 UI 디자인을 제안하는 단계까지의 연구를 진행하였다.
Korean Blood Services have grown with history of half a century or more, and in its developing process, technological growth have contributed largely toward it. However, Korean Red Cross and public blood centers are finding difficulty in their business because the public doesn't feel necessity of blood donation and have distrust in current blood management system. Recently, smart phone shows new possibility to the modern life as it plays a role of micro PC. With this tendency, mobile application is being highlighted as a new media. Therefore this paper aims to propose an application called 'Nanumi'(tentatively named) to improve negative awareness about blood donation. For specific development suggestion, I analyzed existing theses and applications. Also, I interviewed experts in blood management and did a public survey to firm up necessity and appropriateness of this research. In this paper, I proposed structure of functions and UI design for the application.