Abstract
This study is to analyze employment stress and career decision efficacy of undergraduates from engineering and social science department. Research object is 310 undergraduates(engineering department: 164 and social science department: 146) from three colleges in Seoul and Cheju. As a result of testing employment stress and career decision efficacy undergraduates had significant difference according to major and grade. Employment stress of undergraduates from engineering department was more serious than undergraduates from social science department. As a result of analyzing on the basis of grade employment stress of sophomores was more serious than freshmen. Career decision efficacy of undergraduates from social science department was higher than other group. Career decision efficacy of freshmen was higher than sophomore. Employment stress and career decision efficacy showed negative corelation in corelation analysis. This study implies that course educating program should be specialized according to major and grade. This study suggests that we should develop course educating curriculum connecting with major education.
이 연구는 공학계열과 사회계열 대학생들의 취업스트레스와 진로결정효능감을 분석하기 위한 것이다. 연구대상은 서울과 제주 소재 3개 대학의 대학생 310명(공학계열 164명, 사회계 열 146명)이다. 취업스트레스와 진로결정효능감 검사 결과 대학생들은 전공과 학년에 따라 유의미한 차이를 보였다. 공학계열 학생이 사회계열 학생들보다 취업스트레스가 더 높은 것 으로 나타났다. 학년에 따른 분석 결과 학년이 올라갈수록 취업스트레스가 더 큰 것으로 나타났다. 진로결정효능감은 사회계열 학생들이 높았고, 1학년 학생들이 더 높게 나타났다. 상 관관계 분석에서 취업스트레스와 진로결정효능감은 부적 상관을 보였다. 이 연구의 결과는 대학에서의 진로교육 프로그램이 전공과 학년에 따라 특화되어야 함을 시사한다. 이를 위해 전공교육과 연계된 진로교육과정의 개발이 필요하다고 제언한다.