A Case Study on Managing Differentiated Freshman English Classes at the Engineering College of a Provincial University

지방 소재 중위권 대학의 이공계 신입생을 위한 수준별 영어수업의 운영방식에 대한 사례 연구

  • 최경미 (홍익대학교 교양과) ;
  • 양우석 (홍익대학교 전자전기공학부)
  • Received : 2010.10.13
  • Accepted : 2011.02.11
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The wide range of the Freshmen English placement test scores implies the necessity of differentiating classes. However without a careful and detailed plan, there could be trial and error which would cause harmful and complicated troubles to students. This paper will report a case of grouping Freshmen for English classes at the Engineering College of a provincial university. The main procedures include preparing and executing the placement test, grouping classes, preparing and executing a common final test, preparing grading policy, and reporting. Each procedure is going to be explained and evaluated to improve the quality of English classes and the ability of students at the Engineering College.

동일한 대학에 진학한 학생들임에도 불구하고, 학생들에 대한 진단평가의 성적이 매우 넓게 분포되어 있으며, 이는 영어수준별 수업이 필요할 수 있음을 의미한다. 하지만, 치밀한 행정적 준비 없이 영어수준별 수업을 시작하는 것은 많은 시행착오를 낳을 수 있다. 본 논문에서는 지방에 소재하는 이공계 대학의 신입생 대상 영어 수준별 수업 시행의 사례를 통하여, 수준별 수업의 운영전반에 대하여 살펴본다. 특히, 진단평가 계획부터 실행 및 분반, 공동기말고사, 성적산출 방법에 이르기까지의 과정을 차례로 짚어본다. 또한 각 단계별로 요점과 함께 문제점, 개선사항을 알아보며, 궁극적으로 교양 영어교육의 질을 향상시킬 수 있는 방향을 살펴본다.

Keywords

References

  1. 강기훈(2009). 통계학개론, 자유아카데미.
  2. 권성호, 한문섭, 정덕교(2008). 서울캠퍼스 교양영어교육 혁신을 위한 로드맵, 한양대학교.
  3. 김영숙, 이지연 (2009). 대학교양영어 수준별 수업에 대한 학습자와 교수자의 인식에 관한 연구. 영어교육, 64(4): 337-368.
  4. 박진원, 황광진, 조규남, 백현덕(2007). 실무형 공학교육에 대한 공학교육 당사자들의 인식 조사 결과 분석 -홍익대학교 과학기술대학을 중심으로. 공학교육연구 10(1): 20-33.
  5. 백현덕, 박진원, 심수만, 신판석(2005). 공과대학의 소양교육개선 방안 연구. 공학교육연구 8(1): 84-98.
  6. 전국경제인연합회(2002). 보도자료. 2002. 12. 24.
  7. 정덕교(2010). 교양영어교육에서의 수준별 영어수업: 한양대학교 사례를 중심으로, 교양교육연구, 4(1): 177-197.
  8. 진경애, 송미영, 김화경(2009). 수준별 수업에 따른 학생평가방안 연구: 수학, 영어 교과를 중심으로. 한국교육과정평가원.
  9. 연세춘추(2009). 기사 [1600호].
  10. DelliCarpini, M.(2006). Scaffolding and differentiating in mixed ability ESL classes using a round robin activity. The Internet TESL journal XII(3). Available at: http://itesli.org/Techniques/DelliCarpini-RoundRobin.html.
  11. Tomlinson, C. (2005). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms, 2nf ed. Merrill Prentice Hall.