웹기반 조사에서 척도의 크기가 응답의 타당도, 신뢰도, 응답 편이성에 미치는 영향

Effects of Scale Size on Validity, Reliability and Easiness of Response in a Web-based Survey

  • 장윤재 (서울여자대학교 언론영상학부) ;
  • 조성겸 (충남대학교 언론정보학과) ;
  • 송종현 (선문대학교 언론광고학부) ;
  • 김옥태 (서울대학교 언론정보연구소) ;
  • 박민규 (고려대학교 통계학과)
  • 투고 : 2011.10.22
  • 심사 : 2011.11.10
  • 발행 : 2011.11.30

초록

최근 유선전화 기반 조사방법에 웹이나 모바일을 결합한 혼합모드조사에 대한 관심이 증가하고 있다. 이와 관련해 본 논문에서는 척도 구성의 측면에 주목했다. 전통적인 조사연구에서 문항 작성 시 주로 다문항의 다점 척도를 사용한 경우가 많았던 데 반해, 이러한 문항 구성 방식이 웹기반 조사에서도 장점을 갖는지 분명하지 않기 때문이다. 따라서 웹기반 조사를 중심으로 척도의 크기에 따라 응답의 타당도와 신뢰도, 그리고 응답 편이성에 차이가 생기는지 검토하고자 했다.

Regarding the growing concern for the mixture of landline and web-based/mobile survey, researchers are increasingly interested in methodological examination of anticipated benefits and problems of mixed mode surveys. This study focuses on scale construction. Multiple questions with a multi-point scale have been preferred in traditional surveys. However, it is not obvious if those scales have advantages also in a web-based survey. We tested if, in a web-based survey, validity, reliability, and easiness of response differ according to the size of scales.

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