Accident Rate Forecasting Model by Using Speed on Freeway

속도를 이용한 고속도로 구간 사고율 예측 모형

  • 정은비 (한양대학교 교통공학과) ;
  • 오철 (한양대학교 교통공학과)
  • Received : 2011.03.08
  • Accepted : 2011.06.14
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The speed is one of the significant factors affecting accident occurrence. In particular, freeway accidents are highly associated with the speed because vehicles travel on the freeway at higher speed leading to greater potential of severer injury. Efforts attempting to relating speed with accident occurrence have not been significantly made in Korea. The objective of this study is to model the relationship between speed and accident rate on freeways. Loop detector data and accident data obtained from a stretch of Kyungboo freeway during the recent five years, 2005-2009, were used to establish the model. Multiple linear regression analyses showed that median, minimum and standard deviation of speed were contributing variables in the model. The statistical significance identified by the analyses supports the feasibility of the model in evaluating various transportation policies and operations strategies in terms of traffic safety.

속도는 교통안전에 있어서 중요한 요소이며 교통사고와 밀접한 연관성이 있다. 국외의 속도변화와 사고위험 간 관계 관련 연구에서는 평균속도와 속도 표준편차가 증가하면 사고율도 증가한다고 제시하고 있지만, 국내 연구에서는 속도와 사고위험간의 관계 수립이 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 루프검지기 속도자료와 고속도로 사고자료를 이용하여 속도를 이용한 고속도로 구간 사고율 예측모형을 개발하였다. 경부고속도로 2005~2009년의 5년 간 천안~양재 양방향 총 22구간에서 발생한 486건의 사고자료와 구간별 루프검지기 자료를 기초로 분석을 수행하였다. 종속변수를 사고율로 설정하고, 중앙 집중화경향을 나타내는 값과, 변동성을 나타내는 값, 연평균 일 교통량, 구간길이 등을 통해 산출한 구간정보 변수를 독립변수 후보로 설정하였다. 통계적 분석을 통해 사고율에 직접적으로 영향을 미치는 변수를 설정한 결과 중앙값, 최소값, 표준편차를 독립변수로 설정하였다. 모형수립 결과 실제 사고율과 예측 사고율간의 높은 상관도를 보였다. 본 연구에서 개발한 모형은 속도변화에 의한 교통안전 위험도 분석에 효과적으로 사용되어 다양한 교통정책 및 운영관리전략 시행에 따른 교통안전 효과분석시 유용한 도구로서 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

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