Abstract
This study proposes the accident estimation model developed based on the time-series cross-sectional data at 50 intersections in Cheongju. The data were collected repeatedly and accumulated from 2004 to 2007. This study focused on deriving the optimal among the various models including TSCSREG(Time Series Cross Section Regression). Four different models utilizing various elements affecting accidents were developed. Through a statistical test, it was found that the t values of independent variables of the fixed effect models were less than those of the random effect models. Two variables were then found to be positive to the accidents: the number of crosswalks at an intersection and the number of intersections.
이 연구는 2004년부터 2007년까지 청주시 50개 교차로에 대한 패널자료를 이용한 교통사고 모형을 다루고 있다. 패널자료는 동일한 샘플을 이용하여 매년 반복적으로 수집된 자료를 의미한다. 연구의 목적은 위의 패널자료를 이용하여 교통사고 모형을 개발하는데 있다. 이를 위해 이 연구에서는 TSCSREG에 포함된 다양한 모형 중 최적의 모형을 도출하는데 중점을 두고 있다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 교통사고의 다양한 요인들을 설명하는 4개의 패널자료 모형이 개발되었다. 둘째, 고정효과모형의 독립변수 t값이 임의효과모형에 비하여 더 작은 것으로 분석되었다. 마지막으로 교차로의 횡단보도수와 총 교차로수가 사고에 정(+)의 효과를 보이는 것으로 분석되었다.