DOI QR코드

DOI QR Code

Efficiency Analysis for Korean Trucking Companies based on the Data Envelopment Ananlysis(DEA)

DEA 모형을 이용한 국내 화물자동차운송업체의 상대적 효율성 분석

  • 최종열 (부산대학교 경영대학) ;
  • 박제헌 (부산대학교 경영학과 대학원)
  • Received : 2010.09.06
  • Accepted : 2010.12.22
  • Published : 2011.01.28

Abstract

Logistic system and methods of the transportation have been changed rapidly by the variety of the logistics environment. It is necessary to analyze the efficiency of Korean trucking companies for enhancing the competitive power and operating. This paper will describe the analysis of the efficiency of the trucking companies with DEA models. By the CCR and the BCC models, which are in parts of DEA model, the efficiency and RTS(Return To Scale) of forty two selected trucking companies were studied. It was also analyzed how the study the input-output variables were effected. And then, some of the forty two trucking companies were shown as the benchmark. As the result of analysis on the two models, seven companies won the score '1' on CCR model and seventeen companies on BCC model. Moreover, this study showed that reducing the total asset out of input variables, and raising the sales profit out of the output variables played a main role to increase the efficiency of the trucking companies highly.

최근 물류환경의 급속한 변화로 인해 기존의 물류시스템과 운송도구들 또한 급속히 변화하는 추세이다. 내륙운송의 대부분을 담당하는 화물자동차운송업의 효율적인 운영과 경쟁력을 강화하기 위해 정확한 효율성 분석이 필수적이다. 이를 위해 본 논문에서는 DEA 모형을 이용하여 화물자동차운송업체의 효율성을 분석하였다. DEA 모형 중에서 CCR 모형과 BCC 모형을 사용하였다. 분석에 선정된 42개 화물자동차운송업체들의 효율성(CCR, BCC, 기업규모)과 규모수익성(RTS)을 분석하고 효율성의 투입-산출변수의 영향을 분석하고 또한 분석된 자료를 바탕으로 벤치마킹의 대상이 될 수 있는 화물자동차운송업체를 제시하였다. 분석 결과 CCR효율성이 1인 업체는 7개로 나타나고 BCC효율성인 1인 업체는 17개로 나타났다. 규모수익성은 IRS가 24개, DRS가 7개, CRS가 11개로 나왔다. IRS로 나온 화물운송업체는 비교적 규모가 작았으며 DRS로 나온 화물운송업체는 대부분 규모가 큰 업체였다. IRS로 나온 규모가 작은 업체들은 규모의 증가를 통해 수익성을 향상시킬 수 있고, DRS로 나온 규모가 큰 업체들은 규모의 감량화를 통해 수익성을 향상시킬 수 있을 것이다. Backward Stepwise를 통한 투입-산출변수 영향력 평가를 통해 총자본의 감소와 매출액 증대를 통해 화물자동차운송업체의 효율성을 개선할 수 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 한국교통연구원, 국가물류비 산정 및 추이분석, 2005.
  2. 권오경, 곽수환, “화물자동차 수배송 활동의 운행효율성 분석”, 로지스틱연구, 제8권, 제1호, pp.5-22, 2000.
  3. 민승기, “구역화물운송업과 노선화물운송업의 효율성 특징 비교”, 로지스틱연구, 제7권, 제2호, pp.5-25, 1999.
  4. P. Schmidt and R. C. Sickles, "Production Frontiers and Penel Data," Journal of Business & Economic Statistics, Vol.2, No.4, pp.367-374, 1984. https://doi.org/10.2307/1391278
  5. C. Cornwell, P. Schmidt, and R. C. Sickle, "Production Frontiers with Cross-Sectional and Time-Series Variation in Efficiency Levels," Journal of Econometrics, Vol.46, Issue.1-2, pp.185-200, 1990. https://doi.org/10.1016/0304-4076(90)90054-W
  6. A. N. Berger, "Distribution Free' Estimates of Efficiency in the U. S. Banking Industry and Tests of the Standard Distributional Assumptions," Finance and Economics Discussion Series No.188, Board of Governor of the Federal Reserve System, 1992.
  7. W. W. Cooper, L. M. Seiford, E. Thanassoulis, and S. H. Zanakis, “DEA and Its Use in Different countries," European Journal of Operational Research, Vol.154, Issue.2, pp.337-344, 2004. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(03)00173-5
  8. A. Charnes, W. W. Cooper, and E. Rhodes, "Measuring the Efficiency of Decision Making Units," European Journal of Operational Research, Vol.2, Issue.6, pp.429-444, 1978. https://doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8
  9. R. D. Banker, H. Chang and W. W. Cooper, "Simulation Studies of Efficiency, Returns to Scale and Misspecification with Nonlinear Functions in DEA," Annals of Operations Research, Vol.66, No.4, pp.233-253, 1996.
  10. R. D. Banker, W. W. Cooper, L. M. Seiford, J. Zhu, "Returns to Scale in DEA," International Series in Operations Reserch and Management Science, Vol.71, No.6, pp.41-74, 2004. https://doi.org/10.1007/1-4020-7798-X_2
  11. P. Anderson and N. C. Petersen, "A Procedure for Ranking Efficient Units in Data Envelopment Analysis," Management Science, Vol.39. Issue.10, pp.1261-1264, 1993. https://doi.org/10.1287/mnsc.39.10.1261
  12. J. M. Wagner and D. Shimshak, "Stepwise Selection of Variables in Data Envelopment Analysis: Procedures and Managerial Perspective," European Journal of Operational Research, Vol.180, Issue.1, pp.57-67, 2007. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2006.02.048
  13. 이형석, 김기석, “DEA모형을 이용한 한국 철강산업의 효율성 분석”, 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제6호, pp.195-205, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.6.195
  14. 문승, “DEA를 이용한 세계자동차 주요기업의 효율성 분석,” 인하대학교 산업경제연구소 경상논집, 제17권, 제2호, pp.1-28, 2003.
  15. 이형석, 김기석, “DEA모형을 이용한 우리나라 해운업체의 정태적, 동태적 효율성 분석”, 대한경영학회지, 제19권, 제4호, pp.1197-1217, 2006.
  16. 김종기, 강다연, “국내 해운물류 기업의 경영효율성 분석”, Entrue Journal of Information Technology, Vol.7, No.2, pp.141-150, 2008.
  17. Martin, J. C. and C. Roman, "An Application of DEA to Measure the Efficiency of Spanish Airports Prior to Privatiztion," Journal of Air Transport Management, Vol.7, Issue.3, pp.149-157, 2001. https://doi.org/10.1016/S0969-6997(00)00044-2
  18. www.kisvalue.com
  19. R. D. Banker and R. C. Morey, "The Use of Categorical Variables in Data Envelopment Analysis," Management Science, Vol.32, No.12, pp.1613-1627, 1986. https://doi.org/10.1287/mnsc.32.12.1613

Cited by

  1. Data-based Method of Selecting Excellent SMEs for Governmental Funding Policy: Focused on Fishery Industry in Korea vol.49, pp.4, 2018, https://doi.org/10.12939/FBA.2018.49.4.001