DOI QR코드

DOI QR Code

Quantitative Analysis about Visual Image Expression of Documentary Interview

다큐멘터리 인터뷰 영상표현의 정량적 분석

  • 이익희 (극동대학교 영상제작학과)
  • Received : 2010.09.30
  • Accepted : 2010.12.22
  • Published : 2011.01.28

Abstract

Visual images are very close to our living and we make decisions and choose behavioral options with the visual images on mass media. In current-affair documentary programs, interviews have potential effects that can change public opinions on important issues. Therefore, it's a consequence that the study examined how different expressions of visual images in documentary. Using preceding research methods, this study focus on form, color, movement and depth of visual images. This study analyzed quantitatively all interview shots with 15 current-affair documentary programs from major TV stations such as KBS, MBC and SBS. The findings of the study are 1) half of interview shots used the visual image expressions to hide interviewees' face according to the shield law, 2) choosing close-up shots in company with bust shots, 3) using natural lights and hand-held camera techniques for interviews, and 4) showing wide angles without depths of visual image.

미디어의 영상은 우리의 생활 속에 일부가 되어있으며, 사람들은 다양한 영상으로부터 정보를 얻기도 하고 판단이나 행동의 근거로 삼기도 한다. 특히 시사다큐멘터리는 사회적으로 중요한 이슈에 대해 정보를 제공할 뿐만 아니라, 찬성과 반대의 의견을 형성시키기도 한다. 영상을 통해서 전달되는 인터뷰는 얼굴 표정, 몸짓 등을 직접 보여줌으로써 신뢰감과 사실성이 뛰어나 강력한 전달 효과를 가지게 된다. 따라서 인터뷰의 영상 표현법의 차이에 따라 수용자에게 전달되는 메시지의 영향력이 다르게 나타날 수 있으므로, 인터뷰 영상의 표현법에 대한 연구는 중요하다. 본 연구는 인터뷰의 영상표현에 대한 실증적 연구를 위하여 국내 3개 방송사의 대표적인 시사다큐멘터리 프로그램에서 각각 5편씩 총 15편을 선택하여, 다큐멘터리에 나오는 인터뷰 샷 전체에 대한 정량적 분석을 시도하였다. 영상표현의 분석틀로 선행연구에서 공통으로 사용된 형태, 색, 움직임, 깊이를 인터뷰영상에 적합하게 유형화하였다. 분석결과 시사다큐멘터리의 인터뷰는 취재원보호를 위한 영상표현이 과반수에 가까웠으며, 샷의 형태는 버스트샷과 함께 클로즈업을 많이 사용되었다. 즉흥적 인터뷰가 많아서 현장 조명을 이용하여 색을 만들었고, 고정된 촬영보다는 핸드헬드 기법을 이용한 움직임이 나타났다. 또한 와이드렌즈의 사용으로 화면의 깊이감은 나타나지 않았다.

Keywords

References

  1. 이만훈, 인터뷰의 모든 것, 랜덤하우스 코리아, 2008.
  2. F. Lopez, Personnel interviewing. McGrow-Hill, 1975. / 강대인․김우룡․홍기선, 방송제작론, 나남, 1988.
  3. 박치형, 텔레비전 영상과 커뮤니케이션, 커뮤니케이션북스, 2003.
  4. A. A. Berger, Media analysis techniques. 1972 / 한국사회언론연구회 매체비평분과 역, 대중매체 비평의 기초, 이론과 실천, 2000.
  5. W. Kandinsky, Point and line to plane. Dover Publications, 1979. / 차봉희 역, 점.선.면-칸딘스키 예술론, 열화당, 2000.
  6. K. Selby and R. Cowdery, How to television, Macmillan publishers Limited, 1995.
  7. Zettle, H. Sight, sound, motion: Applied media aesthetics(3rd ed.), Wardworth Publishing Co., 1999 / 박덕춘.정우근 공역, 영상제작의 미학적 원리와 방법, 커뮤니케이션북스, 2000.
  8. 권중문, “TV드라마의 영상표현에 대한 연구”, 사진학회지, 12권, pp.98-106, 2005.
  9. 박덕춘, “매체의 특성이 영상콘텐츠의 표현방식에 미치는 영향에 관한 연구”, 현대사진영상학회, 9권, pp.7-21, 2006.
  10. 이익희, “시사다큐멘터리의 영상표현방식과 예시 구성방식이 수용자의 이슈 지각 및 정보 습득에 미치는 영향”, 중앙대학교 박사학위논문, 2010.
  11. P. M. Lester, Visual Communication, TomsonLearning, 2003. / 임영호 역, 영상커뮤니케이션, 청문각, 2006.
  12. M. Livingstone and D. Hubel, Segregation of form, color, movement, and depth: Anatomy, physiology and movement. Science, Vol.240, pp.740-749, 1988. https://doi.org/10.1126/science.3283936
  13. 이종수, “뉴스 다큐멘터리의 서사미학과 영상미학: 베트남전쟁에 관한 CBS뉴스 다큐멘터리 분석을 중심으로”, 언론과 사회, 13권, pp.70-98, 1996.
  14. 서현석, “다큐멘터리 유령: 인터뷰 쇼트의 기호학적인 기능과 권력관계”. 프로그램텍스트, 10권, pp.139-167, 2004.
  15. 한국방송, KBS 방송제작 가이드라인, KBS, 2007.
  16. 강승엽, “TV 다큐멘터리 영상물에 있어서 나레이션과 인터뷰의 상관성에 관한 연구", 현대사진영상학회, 4권, pp.85-94, 2001.
  17. B. Reeves and C. Nass, The media equation: How people treat computers, television, and new media like real people and places, Cambridge University Press, 1996.
  18. D. W. Griffith, What I demand of movie stars. In H. M. Geduld, (Ed.), Focus on D. W. Griffith, Prentice- Hall, 1971.
  19. W. Benjamin, “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit, in: Illuminationen. Ausgewahlte Schriften (ausgewahlt von Siegfried Unseld)”. Surhkamp, 1977, pp.136-169, 1935.
  20. A. Rosenthal, Writing, directing and producing documentary films and video, 1996; 안정임 역, 다큐멘터리제작론. 커뮤니케이션북스, 2002.