A Study on the Exhibition Characteristics of the Digital Signage in Corporate Exhibition Hall

기업홍보관의 디지털 사이니지 전시연출특성에 관한 연구

  • 장현하 (한성대학교 일반대학원 인테리어디자인) ;
  • 한혜련 (한성대학교 일반대학원 인테리어디자인)
  • Received : 2011.08.31
  • Accepted : 2011.10.07
  • Published : 2011.10.31

Abstract

The development in modern world media made information expansion and conversion much easier. These changes in media environment required a lot of companies to quickly respond to the overall environment and come up with new appropriate marketing strategies. Companies use experiential exhibition halls to enhance their images. The goal of the research is to set the basis for digital signage exhibition production characteristics as a spatial mechanism by presenting the need to use the digital signage as a tool. Digital signage expands senses and connects internal and external space. There are many types of digital signage (display, projection, special media, etc) and they are informative, aesthetic, inductive, and amusing. For research methods, Korean companies' exhibition halls sample analysis and surveys were executed to analyze the awareness, expression characteristics, effects, and usage status of digital signage. In conclusion, corporate exhibition halls should: 1. be an interesting and comfortable space that can be used as a communication tool between the company and consumers 2. increase corporate potentials and faith by expanding human senses and inducing new experiences 3. continue to capture the interest of spectators through diversity.

Keywords

References

  1. 나카무라 이치야.이시도나나코, 디지털사이니지혁명, 한석주 역, 커뮤니케이션북스, 2010
  2. 마셜 맥루한, 미디어의 이해, 민음사, 2002
  3. 송기수, 마케팅의 시작은 옥외광고다, 팝사인, 2010
  4. 오인욱, 실내계획론, 기문당, 2005
  5. 유승철, 디지털 사이니지 마케팅, 팝사인, 2011
  6. 장동련.박상훈, 브랜드 디자인 이노베이션, 안그라픽스, 2008
  7. Jimmy Schaeffler, Digital Signage, NAB, 2008
  8. 신동진, 감성디자인에 의한 기업홍보관 전시연출계획에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2003
  9. 신혜진, 기업브랜드 활성화를 위한 전시 공간 특징에 관한 연구, 명지대 석사논문, 2007
  10. 이지선, 인터랙티브 미디어를 적용한 공공공간의 확장성에 관한 연구, 홍익대 석사논문, 2009
  11. 조성우, 현대 오피스 로비에 나타난 디지털 사아니지의 공간표현 특성에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2011
  12. 한선정, 통합미디어 전략을 위한 모션브랜딩에 관한 연구, 홍익대 석사논문, 2007
  13. 박성주.최인규, 삼성.엘지 가전사의 전시홍보관에 나타난 기업이미지 전략 비교 분석 연구, 한국디자인학회논문집 디자인학연구 제15권 제4호 통권 50호, 2002