DOI QR코드

DOI QR Code

Result Analysis of Training Programs for Stengthening Teacher's ICT Competency

교원 정보화 역량강화 연수 운영 성과분석 연구

  • Suh, Soon-Shik (Dept. of Computer Education, Chuncheon Nat'l Univ. of Education) ;
  • Kim, Sung-Wan (School of Education, Ajou University)
  • 서순식 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성완 (아주대학교 교육대학원 이러닝)
  • Received : 2011.07.08
  • Accepted : 2011.08.01
  • Published : 2011.10.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the results of training programs for strengthening teachers' ICT competency and to suggest the ways to improve the existing ones. To do this, we conducted literature review, web survey with teachers, and in-depth interview with training program operators. The results of the online survey indicated that generally speaking, the programs had been operated desirably, although three programs(Thinking with Technology Course, Essential Course, e-PBL Instructional Design Course) needed to take additional efforts for their effectiveness and efficiency. According to the results of in-depth interview with training operators, they demanded re-training for lecturers, self career development, quality control of regional delivery training, expansion of training periods, and post-supports after training etc.

이 연구는 교원 정보화 역량강화 연수과정 내용 및 운영에 대한 현황조사 및 연수과정에 대한 온라인 설문조사, 연수과정 운영자 심층면담 등을 토대로 기존 교원 정보화 역량강화 연수의 운영 성과를 분석한 것이다. 이 연구를 바탕으로 차세대 교원 정보화 연수개발을 위한 현 연수과정의 개선방안을 제시하였다. 온라인 설문조사 결과에 따르면, 현행 교원 정보화 역량강화 연수과정은 전체적으로 바람직하게 운영되고 있다고 볼 수 있다. 다만, '사고력 신장을 위한 ICT활용 교육 과정', '미래로 가는 교육 과정', 'ICT활용 문제중심학습 과정'과 같이 보통수준이라고 응답한 비율이 비교적 높은 과정에 대해서는 운영과정의 효과성과 효율성 제고를 위한 노력이 요구된다. 특히 목표의 실천가능성, 수준별 고려여부, 연수 장소 및 교통편 등의 접근성, 맞춤형 수준별 전략 등의 하위평가영역은 타 영역에 비해 낮게 평가되었다. 또한 교원 정보화 역량강화 연수운영자에 대한 심층면담 결과, 이들은 교육현장 요구반영에의 필요성, 강사 재훈련 및 자기계발기회 제공, 지역 전달 연수의 질 관리, 해외 연수사례 국내화 과정에서 특성화, 연수기간의 확대, 연수 후 후속지원의 필요성 등을 제안하였다.

Keywords

References

  1. H.J. Koh, D.H.,Kwak, J.H.Cha, and S.S.Kim, "Realities and Improvement Plan of Distance Training of Essential Teachers of School Informa tionization," The Journal of Korean Association of Computer Education, Vol 2, No 4. pp.41-50, 1999.
  2. I.S.Jung, "A Comparative Study on the Cost- Effectiveness of Three Approaches to ICT Teacher Training", The Journal of Educational Information and Broadcasting, Vol 9, No 2. pp.39-70, 2003.
  3. KERIS, "2008 White Paper," Seoul: KERIS, 2008.
  4. MEST and KERIS, "Second Half of 2009 Committee Material of Operators for ICT Teacher Training," 2009.
  5. D.L. Stufflebeam, "The CIPP model for program evaluation". In G.F.Madaus, M. Scriven, & D.L. Stufflebeam(eds.), Evaluation models. Boston: Kluwer-Nijhoff, 1983.
  6. D.L.. Stufflebeam, and A.J. Shinkfield, "Systematic evaluation". Boston: Kluwer-Nijhoff, 1985.