An Empirical Analysis on the Effectiveness of Students' Sociability Improvement using Sociometry

사회성 측정(sociometry)을 활용한 학생의 사회성 개선 효과 검증

  • Received : 2010.09.28
  • Accepted : 2010.12.02
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purpose of this study was to actually analyze students' sociability using sociometry and effectiveness of students' sociability improvement. To accomplish this purpose, subjects of this study were selected as follow. First, how students' sociability style are actually identified. And second, when teachers give additional concern, opportunity, care, praise to experiment group(reject, isolate, neglectee), what is the effectiveness of students' sociability improvement. As sampling, from fourth to sixth grades 270 students(215 control group, 55 experiment group) of 8 classrooms of 8 elementary schools were sampled. As a tool of investigation, questionnaires about students' sociability style and effectiveness of sociability improvement had made by researcher of this study were used. And as processing of data, ANCOVA were used. The result of this study is as follow. When teachers gave additional concern, opportunity, care, praise to experiment group(reject, isolate, neglectee), students' sociability were improved. In other words, student's self-concept, proactive behavior, human relationship were improved significantly.

Keywords

References

  1. 강위영(1997). 아동의 이해와 심리․행동치료교육, 대구: 대구대학교 출판부.
  2. 강인숙(2003). 교사 반응성 증진 프로그램이 유아의 사회적 상호작용에 미치는 효과, 영유아교육연구, 6, 93-114.
  3. 구본용․금명자․송수민(1997). 또래 상담자 훈련 프로그램 IV, 서울: 청소년 대화의 광장.
  4. 김달효(2006). 학생의 훈육유형과 훈육효과 분석, 부산대학교 박사학위논문.
  5. 김병성(2000). 교육연구방법, 서울: 학지사.
  6. 김정묵(2004). 아동의 무도수련 참가와 사회성 발달의 관계, 한국스포츠리서치, 15(1), 441-452.
  7. 김태경․조민선(2003). 중등학생의 스포츠 활동 참여 형태에 따른 학습태도와 사회성 발달의 관계, 한국스포츠리서치, 14(5), 835-844.
  8. 도현심 외(2005). 아동이 지각한 부모의 양육행동과 남녀 아동의 공격성 및 친사회성 간의 관계, 한국가정관리학회지, 23(3), 185-195.
  9. 류정숙(1994). 긍정적 자아개념 활동을 통한 유아의 친사회적 행동증진에 관한 연구, 숙명여자대학교 석사학위논문.
  10. 류현숙(2002). 유아의 자아개념과 창의성의 관계, 건국대학교 석사학위논문.
  11. 문경희(2003). 인간관계 개선 프로그램이 과잉 행동성 중학생의 충동성 및 사회성에 미치는 효과, 공주대학교 석사학위논문.
  12. 박도순(2005). 교육연구방법론(개정판), 서울: 문음사.
  13. 박미선(2003). 놀이중심의 인간관계 촉진 프로그램이 초등학생의 교우관계 및 사회성에 미치는 영향, 한남대학교 석사학위논문.
  14. 박병량(2001). 훈육, 서울: 학지사.
  15. 박병량(2003). 학급경영(개정판), 서울: 학지사.
  16. 박현옥․김정현(2007). 교사-유아관계와 발달장애 유아의 놀이행동 및 사회성 발달의 관계 분석, 특수교육재활과학연구, 46(2), 85-101.
  17. 손명희(2007). 유아의 긍정적 자아개념 형성을 위한 심상활동 프로그램 개발 및 적용, 부산대학교 석사학위논문.
  18. 안선희(1997). 아동의 사회성에 관한 어머니의 신념 및 관리 전략과 아동의 사회성과의 관계, 생활과학논집, 1(1), 23-36.
  19. 양성은(1995). 공감과 사회적 평가가 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향, 연세대학교 석사학위논문.
  20. 오연주(2003). 유아의 운동능력과 또래 상호작용에서 측정된 사회성의 관계, 유아교육연구, 23(3), 153-170.
  21. 오황균(2003). 사회성 촉진 프로그램이 배척아 및 피배척아의 사회성 변화에 미치는 효과, 공주교육대학교 석사학위논문.
  22. 윤세은․이규남․신수경(2004). 교사-유아와 유아-유아 수놀이 상호작용이 유아의 지능과 사회성에 미치는 영향 비교, 한국영유아보육학, 38, 105-125.
  23. 이광호(2004). 자아개념 증진 프로그램이 학습부진아의 학습태도와 사회성 향상에 미치는 효과, 대구대학교 석사학위논문.
  24. 이명희(2005). 사회성 발달 프로그램이 초등학생의 인간관계와 학교생활만족도에 미치는 영향, 한국교원대학교 석사학위논문.
  25. 이무영(2005). 무도 수련자의 수련정도와 자아개념과의 관계, 순천향대학교 석사학위논문.
  26. 이상열(1999). 사회적 기술 훈련이 자아존중감, 사회성 및 학습태도에 미치는 영향. 순천대학교 석사학위논문.
  27. 이소연(2006). 학급 차원의 놀이 프로그램이 정서적으로 위축된 초등학생의 사회적 상호작용에 미치는 영향.
  28. 조은영(1997). 5세 아동의 애착 관계와 교사가 측정한 사회성 발달과의 관계, 한국영유아보육학, 9, 213-225.
  29. 최경미(2007). 초등학생을 위한 친사회성 증진 집단상담 프로그램이 친사회적 행동 및 집단응집력에 미치는 영향, 한국교원대학교 석사학위논문.
  30. 최승희․김수옥(1996). 심리학개론, 서울: 박영사.
  31. 한국유아교육학회(2001). 유아교육사전, 서울: 한국사전연구사.
  32. 한미라(1996). 아동의 자아존중감과 대인관계 스트레스 및 학교생활 부적응과의 관계, 연세대학교 석사학위논문.
  33. Bar-Tal, D.(1979). Further evident regarding the sequential development of helping behavior. Paper presented at the biennial conference of the International Society for the Study of Behavioral Development, Lund Sweden, ERIC ED 180 592.
  34. Bausman, K., Bent, S., Collister, J., & Post, J.(1999). Improving social skills at the elementary and secondary level, ERIC ED 433 099.
  35. Berreth, D., & Berman, S.(1997). The moral dimensions of schools, Educational Leadership, 54(8), 25.
  36. Borquist, M., & Schmidgall, J.(1997). Improving discipline through the use of social skills instruction, ERIC ED 411 959.
  37. Bronfenbrenner, U.(1954). Sociometry monographs, 6, New York: Beacon House.
  38. Cadwallader, T. W.(2001). Sociometry reconsidered: the social context of peer rejection in childhood, 100 Action Methods, 99-118.
  39. Charles, C. M., & Senter, G. W.(1995). Elementary classroom management(2nd ed.), New York: Longman.
  40. Cockriel, I. W.(2001). Forming instructional groups from sociometric data, Education, 93(4), 393-395, University of Missouri. Columbia.
  41. Coie, J. D.(1990). Toward a theory of peer rejection. In S. R. Asher & J. D. Coie(eds.), Peer rejection in childhood, New York: Cambridge University Press.
  42. Coopersmith, S.(1967). The antecedents of self-esteem, San Francisco: Freeman.
  43. Cummings, C., & Haggerty, K.(1997). Raising healthy children, Educational Leadership, 54(3), 28-30.
  44. Edwards, R., Manstead, A. S. R., & Macdonald, C. J.(1984). The relationship between children's sociometric status and ability to recognize facial expressions of emotion, European Journal of Social Psychology, 14, 235-238. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420140212
  45. Ellesson, A.(1982). Human relations, New Jersey: Englewood Cliffs Prentice-Hall.
  46. Flanders, N., & Havumaki, S.(1960). The effect of teacher-pupil contracts involving praise on the sociometric choices of students, Journal of Educational Psychology, 51, 65-68.
  47. Gordon, T.(1974). Teacher effectiveness training, New York: Wyden.
  48. Gottman, J., Gonzo, J., & Rasmussen, B.(1975). Social interaction, social competence, and friendship in children, Children Development. 46, 709-718. https://doi.org/10.2307/1128569
  49. Griffiths, D. E.(1959). Administration theory, New York: Appleton-Century Crofts.
  50. Gronlund, N. E.(1959). Sociometry in the classroom, New York: Harper.
  51. Gronlund, N. E., & Anderson, L.(1957). Personality characteristics of socially accepted, socially neglected, and socially rejected junior high school pupils., Educational Administration and Supervision, 43, 329-338.
  52. Grusec, J. E.(1991). Social concern for others in the home, Developmental Psychology, 27(2), 338-342.
  53. Hartzell, G. N., & Petrie, T. A.(1992). The principal and discipline: working with school structures, teachers, and students, Clearing House, 65(6), 376-380.
  54. Hoge, R. D., & Renzulli, J. S.(1993). Exploring the link between giftedness and self-concept, Review of Educational Research, 63(4), 449-465. https://doi.org/10.3102/00346543063004449
  55. Iannaccone, C. J., Wienke, W. D., & Cosden, M. A.(1992). Social skills instruction in secondary schools: factors effecting its implementation, The High School Journal, 75(2), 111-118.
  56. Kontos, S., & Wilcox-Herzog, A.(1997). Influence on children's competence in early childhood classrooms, Early Childhood Research Quarterly, 12, 247-262. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90002-8
  57. Korir, J., & Karr-Kidwell, P. J.(2000). The relationship between self esteem and effective educational leadership: a literary review, recommendations, and interviews, ERIC ED 443 142.
  58. Kosir, K., & Pecjak, S.(2005). Sociometry as a method for investigating peer relationships: what does it actually measure? Educational Research, 47(1), 127-144. https://doi.org/10.1080/0013188042000337604
  59. Mahoney, G.(1999). Family/child curriculum: a relationship focused approach to parent education/early intervention, Tallmadge, OH: Family Child Learning Center.
  60. Moreno, J. L.(1934).Who shall survive? Washington, D.C: Nervous and Mental Diseases Publishing Co., Reprint. New York: Beacon House, reprinted 1953.
  61. Moreno, J. L.(1953). Who shall survive? a new approach to the problem of human interrelations, Washington, D.C.: Nervous and Mental Disease Publishing Co.(Original work published 1934).
  62. Patterson, C. H.(1974). Humanistic education, New Jersey: Prentice-Hall.
  63. Powell, M.(1963). The Psychology of adolescence, New York: The Bobbs-merrill, Co.
  64. Roff, M., Sells, S. B., & Golden, M. M.(1972). Social adjustment and personality development in children, Minneapolis: University of Minnesota Press.
  65. Stainback, W.(1987). Structuring the classroom to prevent disruptive behaviors, Teaching Exceptional Children, 19(4), 12-16.
  66. Stephens, T. M.(1992). Social skills in the classroom, Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  67. Walsh, D.(1983). Our schools come to order, American Teacher, 68(1).
  68. Zanolli, K. M., Saudargas, R. A., & Twardosz, S.(1990). Two year old's responses to affectionate and caregiving teacher behavior, Child Study Journal, 20, 35-54.