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Mediating Effects of Psychological Ownership on the Relationship between Hotel Employees' Participation Management and Organizational Commitment in Hotel Firms

호텔기업 종사원 참여경영과 조직몰입의 관계에서 심리적 주인의식의 매개효과

  • 강상묵 (수원과학대학 항공관광과) ;
  • 신정하 (대림대학 호텔관광외식학과) ;
  • 유양호 (인하공업전문대학 호텔경영과)
  • Received : 2010.09.10
  • Accepted : 2010.10.15
  • Published : 2010.10.28

Abstract

The purpose of this study is reveal how employee participation management of deluxe hotels located in Seoul affects corporate employees' psychological ownership and organizational commitment. In addition, it tries to find out the mediating effect that the employees' psychological ownership has contributed to the relationship between employee participation management and organizational commitment. The results of this study are as follows; Firstly, employee participation management has a great effect on the employees' psychological ownership and organizational commitment. Secondly, employees' psychological ownership has a mediating effect between employee participation management and organizational commitments.

본 연구는 호텔기업의 종사원 참여경영이 심리적 주인의식 및 조직몰입에 미치는 영향과 심리적 주인의식이 종사원 참여경영과 조직몰입의 관계에 미치는 매개효과를 밝혀내고자 서울지역에 소재한 특등호텔 종사원을 대상으로 실증분석을 시행하였다. 그 결과 종사원 참여경영이 심리적 주인의식과 조직몰입에 영향력이 있고, 심리적 주인의식이 조직몰입에 유의한 영향력이 있음을 밝혀냈다. 또한 심리적 주인의식이 종사원 참여경영과 정서적 몰입의 관계에 부분적인 매개효과를 나타냄을 밝혀냈다. 이 결과는 호텔기업 인적자원 관리의 중요성 및 종사원의 참여경영과 심리적 주인의식이 경쟁환경에서 우위를 점하기 위한 중요한 역할을 한다는 새로운 방향을 시사하는 결과라고 할 수 있다.

Keywords

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