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Neighborhood Region Connection Development with Core Tourist Area Visitor Behavior Characteristics

핵심관광지 방문객 유형분석을 통한 인근지역 연계개발 : 강화도 중심

  • 권동극 (성덕대학 호텔관광외식과)
  • Received : 2010.09.15
  • Accepted : 2010.10.14
  • Published : 2010.10.28

Abstract

The purpose of this study is to explain the neighborhood region "gimpo northwest area" connection development make use of a core tourist area "kanghwado" of visitor behavior characteristics. this is a foundation data for research of kanghwado behavior characteristics. For this research, the description of the current study were as follows. First kanghwado revisitors of high potentialities visit gimpo northwest area. so its demanded same or different attraction development and make an target marketing from kanghwado revisitors. Second the gimpo northwest keep the accent on development history and experience education of housewives families. Third publicity board parking area and infrastructure is demanded on the 48th street. Forth Han river and Imjin river meeting point gimpo north area, each other kanghwado gimpo west put opposite Yeomha river there can see point the west sea. therefore we need waterside attraction.

강화도라는 핵심 관광 목적지를 선택하는 관광객의 유형을 실증조사를 통해 분석하여 인접지역인 김포서 북부지역의 개발방향을 제시하려는데 본 연구의 목적이 있었다. 이들 관광객을 흡수하기 위해 공간적 연계를 어떻게 만들어 가야 할지가 본 논문의 연구과제 이었다. 이런 면에서 수도권 시민의 관광욕구를 충족시키고 수용하기 위해서는 핵심관광 지역을 방문하는 관광객에 대한 구체적인 분석 자료를 근거로 핵심 관광지 및 인근 연계지역 관광자원 개발 전략을 구상함으로써 차별화된 경쟁력을 도모할 수 있다. 강화도와 김포 서북부지역을 대상으로 관광자원의 분포와 접근성, 관광객 행태에 대한 연구를 통하여 지리적 공간요소의 중요성을 재발견 할 수 있다. 각 지역별로 지역의 관광자원 특성에 관한 실증적인 연구가 증가하고 있으며, 특히 지역단위의 미시적 연구가 증대하고 있는 시점에서 본 연구는 핵심관광 목적지인 강화도의 관광객 유형을 분석하여 인근지역인 김포서북부지역의 관광자원을 연계 개발시켜나갈 방안을 모색하려 한다.

Keywords

References

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