Journal of Science Education (과학교육연구지)
- Volume 34 Issue 1
- /
- Pages.175-184
- /
- 2010
- /
- 1225-3944(pISSN)
- /
- 2733-4074(eISSN)
Arguments from Physics in Mathematical Proofs : the Center of Gravity of a Triangle
수학적 증명에서의 물리적 논증 : 삼각형의 무게중심
- Kim, Seong-A (Dongguk University)
- 김성아 (동국대학교 경주캠퍼스)
- Received : 2010.05.17
- Accepted : 2010.06.29
- Published : 2010.06.30
Abstract
We agree with Hanna and Jahnke's assertion on the use of arguments from physics in mathematical proofs and analyze their educational example of the use of arguments from physics in the proof of the center of gravity of a triangle. Moreover, we suggest practical models for the center of gravity of a triangle for the demonstration in a classroom. Comparing with the traditional mathematical arguments, the role of concepts and models from physics in arguments from physics will be clearly pointed out. Also, the necessity for arguments from physics in the classroom will be discussed in this paper.
이 논문에서는 Hanna와 Jahnke의 수학적 증명에서의 물리적 논증의 사용에 대한 주장에 동의하면서, 그들의 논문에서 취급된 무게중심의 개념을 이용한 물리적 논증을 통해 삼각형의 무게중심에 대한 증명의 예를 분석하고 보다 현실적인 모델을 제시하였다. 전통적인 수학적 논증과 비교하여 물리적 논증에 있어서 물리적 개념과 모델의 역할을 명백히 드러내고, 또한 물리적 논증을 교실에서 학생들에게 제시하고 활용해야 할 필요성에 대하여 논하였다.
Keywords