DOI QR코드

DOI QR Code

Method of an Effective Training Program For Film Acting and Directing

영화 연기와 연출을 위한 훈련 프로그램 방법

  • 이정국 (세종대학교 영화예술학과)
  • Received : 2010.07.20
  • Accepted : 2010.08.11
  • Published : 2010.09.28

Abstract

The purpose of this thesis is to introduce the alternative method of the new training program for film acting and directing. Recently in Korea, acting in movies has become a trend and broadcasting still depicts reality. But men of the theater is usually privileged getting the most acting education offered by the theater training program. They also is hardly teach about acting's directing for film directors. So I thought of establishing a new training program for film acting and acting's directing. I made two short films , that I had practical training program for film acting as practical text. This program applied partially 'Atude' that Stanislavsky devised for theater acting practice, and referred to 'Method Acting System' that Lee Strasberg made for film acting at the Actors Studio. Another main point of this program is camera use. That training program can be attended not only by actors but also by director and film staff. Through this thesis, I wish to prove my new training program for film acting and acting directing. The focus of this training is to target a better execution according to the group you belong to whether amateur group, associate professionals, professional actors.

본 논문의 목적은 영화연기와 연출을 위한 훈련 프로그램의 필요성과 그 대안적인 방식을 소개하는 것이다. 우리 한국에서 영화나 방송의 최근 연기경향은 생활연기가 주를 이루고 있다. 그러나 연기교육은 여전히 연극 전문가들에 의해 이루어지고 있고, 그로인해 연극 훈련프로그램에 의해 연기를 교육한다. 또한 영화감독들의 연기연출에 대한 교육도 거의 없다. 그래서 영화연기와 연기 연출을 할 수 있는 훈련 프로그램이 필요하다. 이 글은 필자가 실제로 영화연기 훈련 프로그램 개발을 위해 실시한 단편영화 워크숍 <생활연기의 힘>과 <연기연습>제작과정을 다루고 있다. 이 훈련 프로그램은 이미 스타니슬라브스키가 연극 연습을 위해 활용한 에쮸드를 일부 응용하고, 리 스트라스버그의 액터스 스튜디오에서 체계화된 영화연기 훈련법인 매소드 연기법을 참조하고 있다. 무엇보다도 이 프로그램의 핵심은 기존 연기훈련법에 카메라 활용이 들어간다는 것이고, 배우뿐 아니라 영화 감독과 스탭들이 같이 참여해서 완성한다는 것이다. 이 글에서는 실제로 두 단편 워크숍을 통해 그러한 훈련법의 실험이 객관적인 성과를 이루었음을 입증하고 있다. 본 훈련 프로그램의 교육은 아마추어와 준 프로, 그리고 프로 연기자에 따라 달리 적용해야한다.

Keywords

References

  1. 조성덕, “디지털 시대의 영화연기 교육대안”, 디지털영상학회, 제2권, 제2호, p.161, 2005.
  2. http://www.imdb.com/chart/2000s
  3. cine21.com. 오정연 정리, <시티 오브 갓>탄생 비화(1), 2005.11.5
  4. http://news.naver.com/main
  5. 소니아 무어/김석만 역, 스타니슬라브스키의 연극론, 이론과 실천, p.155, 1993.
  6. 안민수, 배우수련, 헤르메스 미디어, pp.253-274, 2009.
  7. http://100.naver.com/100.nhn?docid=771972
  8. 조성덕, “영화연기로서의 메소드” 한양대학교 대학원 박사학위논문, p.24, 2006.
  9. cine21.com. 오정연 정리, <시티 오브 갓>탄생 비화(1), 2005.11.5
  10. http://www.aisff.org/
  11. 한진수, 매소드 연기의 이해, 연극과 인간, p.149, 2004.
  12. 키스 존스톤/이민아 역, 즉흥연기, 지호출판사, p.8, 2000.
  13. 로버트 코헨/박지홍 역 액팅원, Acting One, 도서출판 경당, p.43, 2006.
  14. 마이클 케인/오세필 역, 영화 수업, 시각과 언어, p.16, 1994.
  15. http://blog.naver.com/lifeisntcool
  16. 페트릭 터커/방은진 역 스크린 연기의 비밀, 시공사, p.82, 1999.
  17. 로버트 코헨/박지홍 역, 액팅원 Acting One, 도서출판 경당, p.21, 2006.
  18. 웨렌 로버트슨/김석만 역, 연기의 첫걸음 Fire to act: How to star in your own life, 한울, p.20, 2005.
  19. 조성덕, “디지털 시대의 영화연기 교육대안”, 디지털영상학회, 제2권, 제2호, p.167, 2005.
  20. 조선일보, 2004. 4. 24., 이동진 기자 인터뷰
  21. 조성덕, “영화연기로서의 메소드” 한양대학교 대학원 박사학위논문, p.24, 2006.