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Cultural and Economic Effects of Long-term TV Drama Contents -A Case Study on "From the Northern Country," a 21 year lasting TV Drama of Fuji Television Network Inc., Japan-

장기 기획(長期 企劃) TV드라마 콘텐츠의 문화.경제적 효과 -일본 후지TV의 21년 장기기획 TV드라마 '북쪽 고향에서(北の国から)' 사례 분석-

  • 윤희일 (경향신문 편집국 전국부)
  • Received : 2010.07.14
  • Accepted : 2010.09.08
  • Published : 2010.09.28

Abstract

This study focuses on the cultural and economic effects created by long-term TV dramas that run more than 20 years. The result of this study shows that long-lasting TV dramas have significant influence in increasing audience ratings of TV broadcasting companies. An analysis of Fuji Television's "From the Northern Country" shows that the drama's audience rating has more than doubled at the end period in comparison to that at the beginning stage. The analysis shows that long-term dramas also greatly contribute to the improvement of nation's cultural capability including contents development competence by producing media contents related professionals such as actors, actresses and dramatists. Fuji Television picked an actor and an actress for the drama and kept developing their talent and make a cultural accomplishment to produce new talents who compete with performance ability for the Japanese Entertainment Business. In addition, long lasting TV dramas appear to significantly contribute to local economy by promoting tourism industry of the areas where dramas are filmed. By introducing Hurano in Hokkaido which was the main stage of "From the Northern Country" to Japanese people for 21 years, the drama played a decisive role in building Hurano's brand power.

본 연구는 '20년 이상의 장기 기획 TV드라마 콘텐츠가 창출하는 문화, 경제적으로 효과'에 대해 주목하고 있다. 연구결과 장기기획 TV드라마는 방송국의 시청률 제고에 결정적인 도움을 주는 것으로 나타났다. 후지TV의 21년 장기 기획 드라마 '북쪽의 고향에서'를 사례로 선정해 분석한 결과, 21년 동안 방송된 이 드라마의 시청률은 방송초기에 비해 종료기에 배 이상 높아진 것으로 나타났다. 또 연기자와 각본가 등 미디어 콘텐츠 생산인력을 육성, 그 나라의 콘텐츠생산능력 등 문화적 역량을 키우는데 큰 기여를 하는 것으로 분석됐다. 후지TV는 이 드라마를 시작하면서 2명의 남녀 연기자를 발굴, 지속적으로 키워감으로써 일본 연예계에 연기력으로 승부하는 새로운 배우를 배출하는 문화적 성과를 거두었다. 뿐만 아니라 장기 기획 드라마는 드라마가 촬영, 제작된 지역의 관광산업진흥 등 지역경제발전에도 결정적으로 기여하는 것으로 나타났다. 드라마 '북쪽의 고향에서'는 드라마 제작의 주무대였 던 홋카이도의 후라노라는 지역을 21년 동안 일본 국민들에게 알림으로써 후라노의 브랜드파워를 높이는데 결정적인 역할을 한 것으로 분석됐다.

Keywords

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